Wat betekent de '0' boven een noot bij vioolspelen in hogere posities?

Ik kom regelmatig een 0 tegen boven noten. Echter kan dit geen vingerzetting zijn, want het gaat dan om noten die niet met een open snaar gespeeld kunnen worden.
Wat betekent dit wel? Ik heb geen vioolles dus geen docent om het aan te vragen ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
3.5K

Antwoorden (1)

Dit is een flageolet-teken.
Bij een viool kan men flageoletten op twee manieren maken:
Bij de zogenaamde natuurlijke boventonen wordt de flageolet op een open snaar gespeeld. Dat wil zeggen dat de linkerhand de snaar niet aanraakt, behalve op de plek waar de snaar licht ingedrukt wordt.
Bij de zogenaamde onnatuurlijke boventonen wordt een noot normaal gespeeld met bijvoorbeeld de wijsvinger van de linkerhand en tegelijkertijd met de pink ingedrukt op een vierde van het trillende gedeelte van de snaar. Dit geeft een toon die twee octaven hoger klinkt.
SimonV