Hoe schrijf je een raptekst?

Ik wil graag een rap schrijven alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat kan doen hebben Julie advies?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
11.7K

Antwoorden (2)

Als eerst zou ik op YouTube kijken voor inspiratie. Daarna zoek je rijmwoorden die op je onderwerp aansluiten. Daarna voeg je daar zinnen aan toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn heel veel manieren waarop je een tekst kunt schrijven. Dit is er ongeveer 1 van.

Bedenk een onderwerp.
Voor wie schrijf je het lied ? Een lied voor je oma schrijf je anders dan als voor je klasgenoten of vriendin.
In welke vorm ?
Bijvoorbeeld een lied over je hond kun je zo schrijven zodat het lijkt alsof je hond het rapt. Maar jij kunt ook als baas over je hond rappen. Of als je hond vaak bij de slager te vinden was voor een stukje worst kun je bijvoorbeeld ook het lied schrijven zodat het lijkt alsof de slager het lied rapt. "elke woensdagmiddag om kwart over 3 stond er een hondje in mijn slagerij" o.i.d.

Ga dan een verhaaltje bedenken van wat je ongeveer wilt zeggen. Dus nog niet over rijm e.d nagaan denken maar gewoon opschrijven alsof je het verhaal aan een vrind vertelt.

Als je het verhaal klaar hebt ga je kijken wat het belangrijkste is.
Een verhaaltje waarin je vertelt dat je smoorverliefd bent op iemand waar je nu dikke verkering mee hebt omdat je haar toevallig tegenkwam bij een concert van een rapper die jullie allebei te gek vinden. Dat je verteld hoe het is gegaan daarin hoef je niet te vertellen dat je eerst nog bij je oma bent wezen chillen omdat zij super lekker kan koken ofzo. Dat is niet belangrijk. Ook al kan het misschien wel zo zijn gegaan. Als je een blauw t-shirt aan had maar groen rijmt beter dan gebruik je groen. Liegen mag best een beetje in een tekst als het beter uitkomt.

Heb je het belangrijkste opgeschreven, dan ga je eens kijken of je de zinnen een beetje in een vorm kunt neerzetten. Bijvoorbeeld 3 coupletten van 4 regels en dan nog een refrein. Misschien heb je al iets wat je vaker kunt gebruiken voor het refrein? Of misschien heeft het couplet wel 5 regels. Gewoon eens kijken naar hoe lang enzo je verhaal is. En dan ga je eens kijken welke rijmvorm je gaat gebruiken (rijmen hoeft trouwens niet altijd) Bijvoorbeeld regel 1 op 2 en 2 op 3 laten rijmen. Of regel 1 op 3 en 2 op 4. En dan ga je puzzelen: mooie zinnen maken van je verhaaltje. Dus niet dat regel 1 super lang is en regel 2 heel erg kort. Dat het allemaal een beetje gelijk is. Je kan precies de lettergrepen gaan tellen en zo een rap maken in een bepaald metrum geschreven (https://nl.wikipedia.org/wiki/Metrum) maar dat is best wel moeilijk vind ik. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar je kunt het ook gewoon op gevoel doen. De zinnen eens oplezen of rappen en dan kijken hoe het klinkt. En dan net zolang puzzelen tot je tevreden bent!

Succes !!!