Wat betekent dit symbool bij bladmuziek (piano)?

Toegevoegd na 2 uur:
Hopelijk helpt deze extra afbeelding

Toegevoegd na 6 uur:
Er zijn volgens de reacties en antwoord 2 mogelijkheden, een arpegio of een rising glisando

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
2.7K
SimonV
7 jaar geleden
Ben benieuwd, ik zie het symbool hier niet staan:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_musical_symbols
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat het tussen twee noten in? Want ik denk dat het een 'rising glissando' is. Normaal wordt deze als volgt afgebeeld: http://www.dolmetsch.com/glissupdown.gif maar wellicht wordt het ook wel is met een pijl omhoog/omlaag weergegeven.
Wikipedia zegt over Glissando: " Glissando is de Italiaanse muziekterm voor het glijden van de ene toon naar de andere op muziekinstrumenten die zich daarvoor lenen zoals: viool, trombone, gitaar, zang. Op toetsinstrumenten zoals een piano is een glissando alleen diatonisch op de witte toetsen of pentatonisch op de zwarte toetsen mogelijk"
SimonV
7 jaar geleden
Dat was ook mijn idee, maar je zou dan toch boven en onder een noot moeten zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen glissando. Arpeggio's worden zoals in de afbeelding verticaal genoteerd Bij een glissando worden zoals Simon aangeeft inderdaad twee noten verbonden door een diagonale lijn. Het is een klein beetje te zien op de onderstaande pagina: https://musescore.org/en/node/59
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, nu ik het zie.
Zeer bedankt voor de informatie maat!

Het beste antwoord

Dit is een arpeggio

Wikipedia: "Een arpeggio of gebroken akkoord is een akkoord waarvan de tonen niet tegelijk maar na elkaar worden gespeeld. Dit is een soort muziekversiering.

Op de piano kan men een arpeggio spelen als een akkoord zo wijd is dat het niet gelijktijdig met één hand kan worden aangeslagen. Het arpeggio vindt men vooral terug in de begeleiding. Als de tonen van zo'n akkoord na elkaar verschijnen, spreekt men van een 'gebroken akkoord'. Als dit 'breken' snel gebeurt wordt dit ook wel arpeggio genoemd. Op de piano begint men met de laagste noot, maar er kan ook een dalend arpeggio worden gespeeld, beginnend met de hoogste noot. Dit wordt genoteerd met een pijltje onderaan het golflijntje."

In jouw geval dus waarschijnlijk een stijgend arpeggio.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks!