Hoe lossen jullie het probleem op van het omslaan van bladmuziek?

Ik speel zelf orgel, en ik heb veel mooie stukken, die zo lang zijn dat je een paar keer de bladzijde moet omslaan. Ik heb dit soms kunnen oplossen door ze in te scannen, en dan in te korten op de computer. Het probleem is alleen dan dat ik een stapel losse a4tjes heb liggen.
Die heb ik vervolgens netjes in hoesjes gedaan, maar ik vind het maar irritant om die stukken uit de hoesjes te halen, elke keer als ik het wil spelen, en er raken dan wel eens bladzijdes kwijt.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Ik ben heel benieuwd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
5K

Antwoorden (3)

Op YT zie ik vaak bij orgelmuziek dat er iemand bij de organist staat die noten kan lezen en de bladzijden op tijd voor de organist omslaat.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
uhm, dat is puur voor de uiteindelijke versie op YT idd. Als ik zeg maar een uur per dag op mijn orgel thuis een beetje stukken zit te spelen, kan ik moeilijk daarvoor iemand inhuren.... Zou me 10 euro per dag gaan kosten ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Registranten vragen soms wel meer dan € 10,00 per uur.
Bij de stukken die ik speel heb ik geregeld een paar maten rust, en dan kan je gemakkelijk omslaan. Maar als je een solo-instrument speelt dan zul je die rusten niet hebben. Het handigst is het dan om de vellen per drie aan elkaar te plakken (met onzichtbaar zuurvrij plakband). Dat past als het goed is nog net op de muzieksteun. Met een beetje geluk heb je wanneer je van het derde vel speelt tussendoor even een hand even vrij om het eerste vel richting het tweede vel om te slaan, zodat vel vier leesbaar wordt. En tijdens het spelen van het vierde vel moet je dan gauw even 1 t/m 3 op de orgelbank zien te leggen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij stukken groter dan 10 pagina's, wordt ook dit lastig. 3 a4tjes aan elkaar is een behoorlijk groot vel papier, die je niet zomaar naast je neer kan leggen. Maar misschien is het wel een utopie....
Amadea
8 jaar geleden
Mijn utopie is dat iedereen een A4-tablet heeft die weet wanneer je de volgende pagina voor moet krijgen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=uGs4jqCpQTk Handsfree draaien dmv footpedals.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doe het ook zoals Amadea. Ik speel wel maar zelden orgel, meestal piano. Ik plak tot 4 gekopieerde A4-vellen aan elkaar (of beter 2 A3-tjes) en gooi ze achtereenvolgens gewoon op de grond als ze ik aan het einde kom van een set.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik nog muziek kon spelen (ander instrument trouwens) plakte ik langere stukken ook aan elkaar inderdaad om die dan uit te klappen op de standaard. Maar ik speelde nooit zulke lange stukken, hooguit een keer drie of vier bladzijden denk ik. Of ik leerde ze uit m'n hoofd; tijdens het oefenen een paar keer klooien met papieren vind ik niet zo'n ramp. Als je echt hele lange stukken speelt, is dat dan vaak niet opgedeeld in delen, zodat je tussendoor wel even een bladzijde om kunt slaan?
Er zijn enkele goede apps voor met name de iPad. Je kunt het formaat van de noten zelf instellen en omslaan doe je via een Bluetooth voetpedaal.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind zo'n geval maar duur, en een voetpedaal is bij een orgel ook niet ideaal. (waar zet je hem neer?)
Ik houd eerlijk gezegd niet zo van zulke elektronische gevallen bij nostalgische muziek ;) Hoopte op een creatieve oplossing voor papieren bladmuziek. Wel bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nostalgische oplossing: iemand om laten draaien die En van jou houdt En van de muziek die je speelt.