Hoe heet deze zangtechniek? Zie filmpje

Ik hoor deze techniek heel vaak in bijvoorbeeld soul. Het klinkt een beetje als grommen, in ieder geval van achter in de keel, maar zou graag willen weten hoe het heet.

Hier een voorbeeld van Whitney Houston's I Wanna Dance With Somebody.

Het gaat om het stukje bij 2.50. Wanneer ze de tweede zin van het refrein zingt (I wanna feel the heat with somebody), en dan doel ik dus op hoe ze "I" zingt.

Alvast bedankt!

https://www.youtube.com/watch?v=eH3giaIzONA

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

In het Engels heet het een 'raspy voice', je zingt met een 'growl'. Hier wordt uitgelegd hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=ibjnzSJSFEA

In het Nederlands kan je het grommen noemen, hoewel die term meer aan grunten doet denken. Het eerste begin daarvan wordt gebruikt bij de bedoelde zangtechniek. Een raspende stem.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! :)

Andere antwoorden (1)

Ze gebruikt haar kop- of falsetstem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat bedoelt vraagsteller niet.