Hoe word deze gitaarmuziek genoemd?

Het komt voor in de film Walking Tall rond 00:04:50 en deze muziek staat niet in de soundtrack-lijst van de film.
In de bijlage is een video te zien van de film en de gitaarmuziek is te horen van 4:50 tot 5:12. Ik vind deze gitaarmuziek heel mooi maar kan er geen liedjes van vinden o.i.d.
Ik dacht aan westernse gitaarmuziek maar als ik daarop zoek vind ik nog niet gitaar dat zoals deze klinkt.
Bedankt voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is lap steel manier van spelen, wellicht dat je daar verder mee komt dat is idd veel toegepast in country&western muziek. https://www.youtube.com/watch?v=FHP2H0SCNck
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!
corzijlstra
8 jaar geleden
Het nummer heet Midnight Rider, gecomponeerd door Gregg Allman en Robert Kim Payne, gespeeld door o.m. The Allman Brothers Band op de LP of CD Idlewild South. De uitvoering in de film Walking Tall kan door anderen zijn geweest. Probeer verschillende uitvoeringen van Midnight Rider in o.m. Spotify en youtube. Toets in Midnight Rider. In google en Wikipedia staat meer informatie over dit nummer.
corzijlstra
8 jaar geleden
Ik denk, dat de Walking Tall versie is uitgevoerd door Gregg Allman. Daar zijn ook meer uitvoeringen van. De uitvoeringen van The Allman Brothers Band zijn ook interessant.
corzijlstra
8 jaar geleden
Er zijn meer Walking Tall films. Waar ik het over heb is Walking Tall Dwayne Johnson 2004. De naam Brad Mercer mis ik bij de namen in het begin van de film. Er wordt wel Graeme Revell bij de muziek genoemd. Maar de begintune is noch van Brad Mercer noch van Graeme Revell. Die is van Gregg Allman en Robert Kim Payne, uitvoering door Gregg Allman. Zie ook verder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het begin word inderdaad het liedje Midnight Rider van Gregg Allman afgespeeld maar de muziek waar ik over vraag wordt een aantal minuten daarna afgespeeld
corzijlstra
8 jaar geleden
Sorry Peter, ik had je vraag niet goed gelezen. Ik denk Dieneke ook niet. Ik ken die gitaarmuziek niet. Misschien luister eens naar de Noor Geir Tosaunet en Leo Kottke, die effectgitaarmuziek maken. Een hele goede gitaarvirtuoos is Öystein Sunde uit Noorwegen.
corzijlstra
8 jaar geleden
De muziek in de film is verzorgd door Graeme Revell. Dat is een Nieuwzeelandse soundtrackcomponist die in de V.S. woont en werkt. Hij speelde van 1978 tot 1988 in de Industrial rockband SPK. Van een sounttrackcomponist mag worden verwacht, dat hij alle muziek van een film, dus ook de begintune van de film, componeert. In dit geval was dat merkwaardigerwijs niet het geval. Misschien kan googelen op Graeme Revell tot een oplossing leiden. Nog even wat over The Allman Brothers Band. Ook zij hebben m.i. hele leuke gitaarklanken. Veel nummers hebben zij gemaakt, o.m. Nevertheless, Pony Boy, High Falls, Ramblin´ Man, Jessica, Whipping Post, Statesboro Blues, Just Another Love Song, Sweet Mama, Midnight Rider, enz.enz.
corzijlstra
8 jaar geleden
Maar hoe weet jij, dat dat gitaardeuntje niet in de sounttracklijst van de film staat? En denk jij, dat Graeme Revell dat deuntje niet gecomponeerd heeft? Waarom?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind inderdaad de gitaar van Midnight Rider ook erg leuk. Verder heb ik op deze site gekeken naar de soundtracks: http://www.imdb.com/title/tt0351977/soundtrack en heb ze allemaal opgezocht maar ik kwam het gitaardeuntje van 4 minuut 50 niet tegen. Ik zal nog wel even op The Allman Brothers zoeken en hun liedjes luisteren, bedankt!

Het beste antwoord

Een familielid van mij schrijft mij het volgende.
"Dit soort muziek behoort tot de Southern Rock. De Allman Brothers waren daar de belangrijkste exponent van naast Lynyra Skynyra. Zo had je vooral in de gloriejaren '70 en begin '80 verder groepen als The Marshall Tucker Band, Wet Willie en Outlaws. De laatste bekende Southern Rock groep waren bij mijn weten The Black Crowes en Drive-By Truckers. Het is muziek die gemaakt wordt in het zuiden van de VS met wortels in de country, honkytonk, blues en bluesrock. De bakermat was Macon, later in Atlanta, Georgia mede omdat daar het Southern platenlabel Capricorn gevestigd was tot 1979. Dit werd later overgenomen door Warner Brothers na overlijden van de oprichters.
Het specifieke nummer ken ik van het album Ramblin' Man uit 1992 en ik heb het nog op een verzamelaar The Road Goes On Forever (ZCD) uit 2001 beide onder de vlag van The Allman Brothers Band.
Gregg Allman heeft het nummer samen met Warren Haynes & Derek Trucks in 2013 nog live gespeeld op het jaarlijkse Crossroads Guitar Festival.
Verder mooie uitvoering van Gregg Allman op Delta Swamp Rock Volume 2: More Sounds from the South 1968 - 75: At het Crossroads of Rock, Country and Soul.".
Zelf wil ik nog even erbij zeggen, dat de broer van Gregg Allman, Duane Allman, reeds tientallen jaren overleden is. Gregg en Duane behoorden tot The Allman Brothers Band.
Mijn familielid vraagt of je nu voldoende informatie hebt. De muziek kan je beluisteren via o.m. Spotify en youtube. Ik mag daar zelf graag naar luisteren, ook naar vele andere nummers van o.m. The Allman Brothers Band en Gregg Allman.

Toegevoegd na 14 uur:
In het begin van het antwoord heb ik iets verkeerd vermeld. Lynyra Skynyra moet zijn Lynyrd Skynyrd.

Toegevoegd na 4 dagen:
Het blijkt, dat heb gekeken naar de openingstune. Dat was een vergissing. Ik hem mijn familielid nogmaals gevraagd. Hij heeft de volgende links doorgegeven:
https://www.wetransfer.com/downloads/ffc76fd83869410879
http://wordofsoundtrack.blogspot.nl/2009/01/graeme-revell-walking-tall-complete.html
De 1e link is volgens mij alle muziek, dus ook de tussendeuntjes. De 2e link is volgens mij alleen de commerciële sounttrack.
Hij denkt, dat het bewuste deuntje van Graeme Revell kwam, maar het past ook wel in de sfeer van Midnight Rider door Gregg Allman. Dat is dus twijfelachtig.
De soundtrack is zijns inziens psychedelische rock of spacerock.

Toegevoegd na 4 dagen:
worldofsoundtrack, niet wordofsoundtrack
Zie verder reactie.
8 jaar geleden
corzijlstra
8 jaar geleden
Als je mij je emailadres geeft, dan zal ik jou wat gegevens van mijn familielid opgeven Je kunt het doen aan
corzijlstra@hotmail.com .
Het kan namelijk zijn, dat er met het klikken op links iets misgaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste link lukt inderdaad niet, ik zal mijn e-mail sturen. Bedankt voor alle informatie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het liedje waar ik naar zocht heb ik nu gevonden: A Real Soldier van Graeme Revell, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Dag Peter, deze gitaarmuziek is niet echt in een hokje te plaatsen volgens mij. Het meest gaat het naar southern rock maar dat heeft natuurlijk country en rock invloeden.
Succes!