Goeie vraag, want ze verschillen nauwelijks van elkaar.
Het verschil zit 'm met name in het aantal beats per minuut (bpm).
Hardstyle is in principe gewoon hardcore op techno tempo.

Hardcore heeft doorgaans een bpm van 160-180 (daarboven zit je al in de regionen van darkcore, terror, speedcore of zelfs extratone); techno zit tussen de 120 en 150 bpm.
Stilistisch zijn er eigenlijk geen verschillen. Net als bij hardcore heb je wat 'geliktere' tracks (meer richting jumpstyle) en wat 'rauwere' tracks (raw hardstyle).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan zo een avond een harcorefeest trekken. De cheesy trance-achtige synths in hardstyle houd ik geen 5 tellen uit. Stylistisch ligt het mijlen ver uiteen voor mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
#MrTomaat
Net als bij hardstyle ligt het er maar net aan naar wat voor feestje je gaat.
Hardcore is tegenwoordig (ook) goeddeels kazige vocal-trance met een hardere beat.
Masters of Hardcore bijvoorbeeld zit stampvol met deze meuk.
Luister en huiver:
https://www.youtube.com/watch?v=bJ7dn1i3Yhg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn god...... Maar dit is toch meer een verschijnsel van de laatste tijd, want dit ken ik echt niet. Maar bedankt voor de link. Weer wat "wijzer".
Hardstyle heeft veel meer cheesy synth melodieën, soms lijkt het zelfs even op trance, als er geen beat onder zit. Hardcore is veel droger en rauwer. Door de haast constante synth heeft het een veel commercielere sound. Als er synths bij hardcore gebruikt worden zijn deze vaak ook overstuurd wat dus niet de rauwe sound tegenwerkt.

https://www.youtube.com/watch?v=kQko_qnKoW4

https://www.youtube.com/watch?v=y1tmT3B3jvY

Toegevoegd na 6 minuten:
Het vele gebruik van female vocals draagt nog meer bij aan de commerciele feel van hardstyle.

Toegevoegd na 10 minuten:
Of male vocals die lieflijk zingen ipv iets schreeuwen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Video geeft het perfect weer.

0:00-0:24 Hardstyle - Top40 zang
0:25-0:44 Harcore - Schreeuw
0:44-0:55 Hardstyle - synthgebaseerde muziek met beat op de achtergrond
0:55-eind Hardcore - Beatgebasseerde muziek

Toegevoegd na 20 minuten:
En inderdaad hardstyle is een stuk langzamer.

Toegevoegd na 34 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardstyle

Hardstyle is een muziekgenre dat overeenkomsten vertoont met hardcore en hardtrance. ..... en kan omschreven worden als harde beats gecombineerd met erg aanwezige (in tegenstelling tot hardcore) melodielijnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naja, deze gast heeft wel behoorlijk selectief tracks achter elkaar gezet.
Zoals ik in mijn antwoord al aangaf vind je binnen hardstyle 'rauwere' tracks (van Moridin bijvoorbeeld) en binnen hardcore veel gelikte tracks, zoals van Quitara, Kasparov en dergelijke.
Die laatste categorie is steevast vertegenwoordigd op de mainstage van willekeurig welk groot hardcorefestval je je maar kan bedenken. Wat jij (terecht) omschrijft als hardstyle is ook wat je hoort als je een sluitingsact van Mysteryland, Dominator, Defqon, enzovoorts hoort op YouTube, maar dan sneller; inclusief de lieflijke vocals en overgeproduceerde synths.
Hardstyle is, net als hardcore in grotere mate, een overkoepelend genre. Als je de mainstream hardcore met de mainstream hardstyle vergelijkt, valt eigenlijk alleen het tempoverschil nog op. Uiteraard is er veel hardcore die meer/voornamelijk op de beats gericht zijn en waarbij de synths vooral de beats dragen en de track een rauwere beleving meegeven, maar dan zit je anno 2015 al snel richting dark-/frenchcore, industrial hardcore, acidcore en dergelijke. Net als jij kan ik prima een hardcorefeest trekken, maar dan liever niet een van de grote festivals waar pijnlijk duidelijk wordt dat wat men tegenwoordig onder hardcore verstaat gewoon hardstyle met een paar koppen koffie achter de kiezen is.
Het Hardshock festival is wat mij betreft een positieve uitzondering op deze regel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga hem omdraaien :D Jij maakt het ietwat selectief
https://www.youtube.com/results?search_query=hardstyle
https://www.youtube.com/results?search_query=hardcore Waar ik bij hardcore moest zoeken naar de cheesy synth/lieflijke zang, is het bij hardstyle schering en inslag. Waar de commercieelste hardcore acts zich bedienen van cheesy shit is dit bij hardstyle omgekeerd, alleen heel specifieke acts* doen niet aan synths/jankzang. Voor mij geeft de video exact het verschil voor het gros aan. Maar ik zie je punt volledig, er is wat veranderd, aan je voorbeelden en video's te zien/horen. https://www.youtube.com/watch?v=VW7qPO2o3fg
@2:25 wordt er een hardstylemelodielijn in een hardcorenummer gevoegd in mijn ogen. HCpoep in de reacties is het met me eens, en met zo'n naam :D. Maar dan even de vraag hoe komt dit? Is het zo dat hardstyle, hardcore nu aan het beïnvloeden is? (waar hardstyle al weer een kindje is van hardcore, is dat niet zo'n gekke gedachte.) *Morodin. (von ik dan wel weer vet dus even wat gezocht en toen kwam ik op de term rawstyle:) Rawstyle (wiki over hardstyle)
Zo heeft Raw Hardstyle zich als term gevestigd binnen het genre. Het grote verschil met de mainstream hardstyle is het meer >>weglaten van melodie<<, en vooral te focussen op de basdrum.
(zodat je dus weer gewoon hardcore krijgt in mijn oren :D) Kom zelf niet op grote festivals. Maten van me organiseren op kleine schaal feestjes met: "dark-/frenchcore, industrial hardcore, acidcore en dergelijke" (soms zelfs wat breakcore). Dus ik heb nog een wat andere kijk op de zaak maar dat heeft dus een reden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn we het volgens mij toch aardig met elkaar eens.
Het enige waar we in feite van mening in verschillen is onze definitie van mainstream hardcore dan wel hardstyle. De reden dat ik toch erg veel video's kijk van de grote festivals is vanwege mijn interesse in lichttechniek/dmx programmering; en dat zit bij dergelijke festivals toch wel érg snor en vind ik leerzaam om te volgen. (ja, ik voel de behoefte om te verklaren waarom ik zoveel video's met dergelijke bagger heb bekeken). ;)
Zodoende ben ik van mening dat (mainstream) hardstyle wel degelijk de facto tragere (mainstream) hardcore is en acht ik mijzelf niet selectief.
Nogmaals: pak een willekeurige aftermovie van een willekeurig groot hardcorefestival in de afgelopen vijf jaar erbij en er zal negen van de tien keer bevestigd worden dat er geen god bestaat die het beste met ons voor heeft.
De video van Masters of Hardcore stamt overigens uit 2009. Tot slot doet het me deugd dat er nog mensen zijn met een hart voor de 'betere' harde elektronica. :)