Hoe kan ik mijn ukulele zo stemmen dat het lijkt alsof ik de capo op 1 heb?

Ik wil een liedje spelen op mijn ukulele waarbij ik eigenlijk de capo op 1 moet doen. Maar het is best moeilijk om met een capo te spelen op de ukulele voor mij. Hoe kan ik mijn ukulele tunen zodat het klinkt alsof ik de capo op 1 heb?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Spelen met een capo kan inderdaad moeilijk zijn, omdat de afstanden tussen frets heel anders aanvoelen. Toch zou ik je uitdagen het wel te leren! Het maakt je meer flexibel op het gebied van muscle-memory en uiteindelijk kun je ook meer gaan spelen met klank en akkoord-ligging hierdoor.
Mocht je het echt niet willen voor nu, dan is het relatief makkelijk "omrekenen". Het enige dat er gebeurd is namelijk dat je alle snaren een halve toon hoger stemt dan normaal.
Nu weet ik niet of jouw exemplaar als een een tenor of een sopraan ukelele gestemd is.
Maar als hij normaliter gestemd is in G C E A dan wordt het G# C# F A#
Als je normaal stemt in A D F# B wordt het A# D# G C.

Hoi!
Succes met oefenen!

Also: een handige tool voor het oefenen van grepen die je vind in leadsheets:
http://4stringchords.com