Waarom zijn er meer mannelijke dj/producers dan vrouwelijke dj/producers?

Zelf ben ik een vrouw en sinds kort muziek aan het maken, maar ik vraag me af waarom bijna geen enkele vrouw dit verder doet?

Toegevoegd na 1 minuut:
De enige die ik ken zijn Korsakoff, Day Mar, Dana en Carita la nina.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Voornamelijk het technische aspect vormt qua 'producen' een barrierre en zorgt ervoor dat er meer mannen dan vrouwen zijn die zich hierin verdiepen, zelfde geldt bijv voor ICT opleidingen zoals bijv programmeur, meerendeels wat hiervoor kiest is mannelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat mannen nogal een groter gevoel van ritme en muziek hebben dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou kunnen... ik neem aan dat je een bron hebt die je bewering ondersteunt?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, dat heeft hij niet. Want het is een absoluut onjuiste bewering. Er zijn hoogstwaarschijnlijk meer vrouwen dan mannen in staat om goed te dansen. En voor dansen heb je gevoel voor ritme en muziek nodig. Dat heeft niets te maken met het zijn van dj.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je aan die informatie?
Poet
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea Beweer je nou daadwerkelijk dat je geen gevoel voor ritme en muziek nodig hebt als je dj wil worden? Of begrijp ik je weer eens volledig verkeerd? We hebben het hier niet over een radio-dj maar iemand die twee platen kan beatmatchen tot een geheel. Je moet dan dus en tempo gelijk trekken en de maten van de twee ritmes exact over elkaar heen krijgen en dat wel met platen die lekker op elkaar passen (het liefst nog in de zelfde toonsoort, hoewel dat met analoog draaien lastig is aangezien deze verandert als je het tempo verandert). Daarnaast gaat de vraag ook nog over producers. https://www.youtube.com/watch?v=0hMKAo2A9AU. >>Als<< vrouwen dus een minder gevoel voor muziek/ritme zouden hebben zou dit een heel goed antwoord kunnen zijn. En heeft het er dus alles mee te maken. Echter geloof ik niks van het antwoord, dit zou dan namelijk al lang zijn vastgesteld (en bekend zijn) en ook doorwerken in bijvoorbeeld orkesten waar tegenwoordig (bijna?) net zoveel vrouwen als mannen in zitten. Dit is namelijk vrij goed te meten. Daarnaast zie ik ook geen reden waarom vrouwen beter zouden zijn in dansen dan mannen. De reden dat je vaker dansende vrouwen ziet dan mannen zou ik net als het DJ/producer/regisseur/componist verhaal eerder wijten aan een historisch/cultureel aspect dan aan kunde of een mentaal/fysiek aspect. @Poet Kan jij wellicht dit antwoord wel van de juiste bron voorzien? Of is je plus grappig/als troll bedoeld?
Amadea
9 jaar geleden
@mr. Tomaat: ik bedoel het andersom te zien. Als het waar zou zijn dat "mannen een nogal groter gevoel van ritme en muziek hebben dan vrouwen", dan zou er dus ook meer mannen dan vrouwen professioneel danser moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dus een non sequitor. Het kan bijvoorbeeld dat mannen een veel beter muzikaal gevoel hebben maar door sociale druk (dansen is voor mietjes!), dit totaal niet naar boven komt in de professionele danswereld. Je argument is dus niet zo sterk. Je kan er het antwoord niet mee ontkrachten. Het is overigens wel de ongeveer de reden dat ik gevoelsmatig ook denk/geloof dat mannen en vrouwen gelijk zijn qua muzikaliteit, maar absoluut onjuist kan je niet zo makkelijk aantonen. Maar ik snap nu wel wat je probeerde te zeggen. Als je echt wil vaststellen of er een verschil is tussen muzikaliteit tussen mannen en vrouwen zou je een groot wetenschappelijke test op moeten zetten. Niet koppen moeten gaan tellen in allerlei muziekgerelateerde beroepsgroepen en daar een conclusie uit trekken (die kunnen namelijk zo ontzettend cultureel bepaald zijn, zoals je waarschijnlijk al ziet in de componisten/producer/dj hoek). Probleem met dat onderzoek zal overigens zijn dat je het met kleine kinderen zal moeten doen. Door opvoeding/cultuur kan er al heel snel een verschil ontstaan tussen wat jongens en meisjes aanleren qua muzikaliteit. Ik heb dit antwoord ook gemind, omdat je zo'n bewering direct moet onderbouwen of met bronnen moet komen. Niet omdat het niet waar kan zijn.
http://www.doof.nl/nieuws/mannen-horen-beter-door-jagersverleden/27128

Misschien hierdoor: Mannen horen beter in een rumourige omgeving. Als DJ sta je vaak in een rumourige omgeving te werken. Misschien zijn mannen beter met het subtiel afstemmen en bepalen van het geluid. Ik geef toe: geldt niet helemaal voor producers, een studio is geen bar/cafe. Misschien is het ook simpelweg een kwestie van voorbeeldfunctie. Als er meer vrouwelijke producers bekend worden, zullen meer meisjes op het idee komen dat het voor hen ook iets is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Seksisme algemeen Ook geslachtsrol-stereotypen met betrekking tot mannelijkheid en vrouwelijkheid vallen onder het begrip seksisme. Deze stereotypen hebben soms onderbewust invloed op ons gedrag. Voor deze vorm is de term genderisme bedacht. Extreme vormen van seksisme zijn mannenhaat (misandrie) of vrouwenhaat (misogynie).
Vrouwendiscriminatie De meest voorkomende vorm van seksisme uit zich in discriminatie van vrouwen. De vrouwenbeweging bestrijdt al sinds haar ontstaan de benadeling en discriminatie van vrouwen. Dit heeft effecten gehad op nationale en internationale wetgeving: er bestaat een Internationaal Verdrag tot Uitbanning van Vrouwendiscriminatie, kortweg het VN-Vrouwenverdrag. Er is veel onderzoek gedaan naar vormen van vrouwendiscriminatie.