Is het Copyright schending als ik de instrumenten van een liedje harder laat klinken?

stel ik download een lied en apart ook nog de instrumentale versie, ik stop ze in Audacity als 2 verschillende sporen. dan zet ik de sporen gelijk met elkaar zodat ze 1 klinken met elkaar maar dan zet ik de instrumentale versie harder dan de originele. en zet het op Youtube. Is dit Copyright schending?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor dat je nou nog 6 gelijksoortige vragen gaat stellen. NEE, dit soort minimale aanpassingen gaat niet werken. Zelfs kleine aangepaste samples vallen al snel onder copyrightschending.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zucht. Materiaal van een ander gebruiken (in welk vorm dan ook) waar copyright op staat is schending (als er geen toesteming voor is).

Antwoorden (1)

Ja, het is schending van de auteurswet. Zowel op het gebied van de uitvoerende zanger/zangeres als de uitvoerende muzikanten en daarnaast ook nog eens van de componist(en) van het nummer. Dat hij het nummer aanpast zou enkel betekenen dat jij ook een klein beetje auteur bent geworden, maar dan nog moet je aan de rest nog altijd geld afdragen. Hoeveel dit is kun je navragen bij de Buma.