Waar gaat het lied van Jack Parrow 'cooler as ekke' over?

Ik begrijp het namelijk niet. Ook niet als ik de Nederlandse vertaling zie. Is het om Zuid Afrika belachelijk te maken of juist niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Zander Tyler, beter bekend als Jack Parow (met één r ; hij was dronken toen hij naar Pirates of the Caribbean keek en deze artiestennaam koos), is een Zuid-Afrikaanse rapper. Z'n handelsmerken zijn een snor en een pet met een enorme klep.

"Cooler as ekke" is een komisch nummer met een funky gitaarritme. Een fictieve tegenstander wordt bejubeld omdat die zo geweldig is in tegenstelling tot zijn eigen persoontje. Wie die tegenstander is, of welke bevolkingsgroep er misschien mee bedoeld wordt maakt de zanger niet duidelijk. Maar je kunt er wel een vorm van cultureel verzet in zien. Omdat het echter zo banaal gebracht wordt is het moeilijk om het lied serieus te nemen. Je proeft er iets van een klassenoorlog in, maar geen weerstand tegen de politieke overheersing. Het is een parodie met elementen van satire, alledaagsheid, en het een eenvoudige Afrikaner zijn.
Amadea