Welk religieus lied is gebaseerd op een melodie van John Dowland ?

Welk lied is gebaseerd op "Now, oh now i needs must part" van John Dowland (zie bron) ? De melodie doet denken aan een bestaand (kerk)lied, maar kom er niet op.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Het beste antwoord

De melodie heet "Frog's galliarde" en is voor meerdere liederen gebruikt. Daaronder de religieuze liederen van
- Valerius: Heere! keere van ons af / U vertoorent aengesicht.
- A. Janssen: Heere, groot en machtigh Coninck,stercke strijder hoe mach't zijn ; en: Die voor noodt en groote plaghen is uytnementlijck bevreest
- S. Lefevre: Heere waarom zijn uw oogen van den vroomen afgekeert.
- Willem Sluiter: Op, mijn ziel, om Godt te loven, / Komt de snelle Sonne voor ; en nog 7 andere
- Carolus Tuinman: Albestierend Opperwezen, / Onafhang'lijk van u zelf.
en nog meer van anderen.

Van Valerius zijn veel liederen bekend gebleven, dus misschien dat je die bedoelt. Hier staat de tekst in minder antiek Nederlands, Lied 418 - Here, kere van ons af: http://www.juichtaarde.nl/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=117&song=1894&lied=418
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi stukje research !
Ontstellend om te zien hoeveel liederen uiteindelijk op dezelfde melodie gebaseerd blijken te zijn. Maar "Heere keere van ons af" van Valerius is inderdaad het kerklied waar ik niet op kon komen. In de video van Aafje Heynis, te benaderen via je laast genoemde link (overigens met merkwaardige subtitel: "Dutch Folk Song"), is overduidelijk dezelfde melodie te horen.