Mag je onder de 18 draaien als dj?

Ik en een maat van mij hebben een vraag over de wetgeving van draaien onder de 18 als dj. Wij zijn op het moment 16 jaar en thuis al veel aan het oefenen met zowel het produceren van muziek als het mixen.

Nu hebben wij gemaild naar een kleine club of we daar een keer kunnen draaien, en de reactie luide: "De toegestane leeftijd om dit te mogen doen in de horeca is 18 jaar."

Op het moment zijn er veel bekende Nederlandse dj's die al voor hun achttiende al in clubs aan het draaien waren (zoals Martin Garrix, D-Wayne etc.)

Nu zijn wij erg benieuwd naar de wetgeving in Nederland voor het draaien onder de 18 als dj.

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
5.6K

Het beste antwoord

Er zijn wel degelijk wetten van kracht en allen hebben betrekking op kinderarbeid. Je ziet dit ook aan TV artiesten. Wanneer het kinderen zijn mogen ze maar een aantal keer per jaar een publiek optreden doen en zijn er eisen aan de tijden.

In de vaste horeca zullen bovendien controles zijn, dus je moet echt talent hebben wil een kroegbaas rekening houden met de regels en je een plekkie geven. Na 23:00 moet er immers weer een ander staan en meestal wordt het dan pas gezellig ;-). Je bent dus vooral lastig op deze leeftijd.

Minder risico loop je in de vorm van een drive-inn. Zeker als het onbetaald is. Dan ben je namelijk met je hobby bezig en is het al leuk als de organisator de benzinekosten van je ouders vergoed en zorgt voor gratis drankjes. Een prima manier om ervaring op te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste eldeejee, bedankt voor je antwoord! Het drive-in idee lijkt ons inderdaad een goed plan om mee te beginnen. Met de oplossing om in het begin het vervoer vergoed te krijgen, blijven we grotendeels uit de kosten maar kunnen toch ervaring opdoen. We gaan erover nadenken en kijken verder naar andere oplossingen :)

Andere antwoorden (2)

Dat staat nergens direct zo genoemd, maar onder de 18 mag je niet na 23:00 werken en je mag niet werken in een lawaaiige omgeving. Als je als DJ werkt dan zal in je in de praktijk vaak laat in een lawaaiige omgeving werken.

De horecabaas zal waarschijnlijk daarom zeggen dat het "wettelijk" niet mag. (Nog even afgezien van het mogelijke vooroordeel dat hij heeft dat een "kind" achter de draaitafel geen klanten zal trekken.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tnx iHave, we zullen dan jammergenoeg nog even moeten wachten. En ik vind persoonlijk niet dat je iemand op zijn leeftijd moet bevooroordelen of benadelen, aangezien het uiteindelijk om de muziek gaat die je maakt (of draait), maar ik begrijp wel wat u bedoeld.
tinus1969
9 jaar geleden
Nouja, dit soort wetgeving is bedoeld om jou te beschermen. je denkt dat je als 16-jarige hele wat bent, maar je bent gewoon te jong om zo laat te werken en zulke verantwoording te dragen. Het feit dat je dat niet inziet, is juist een uiting van dat gebrek aan gevoel van verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha, we willen gewoon wat ervaring opdoen. Wij snappen zelf ook dat er een hoge verantwoordelijkheid op onze schouders hangt, en daar proberen wij dan ook zo serieus mogelijk mee om te gaan. Daarnaast is het niet onze bedoeling om de eerste keer gelijk een hele nacht te draaien, het lijkt ons ook al leuk om gewoon een halfuurtje of een uurtje in het voorprogramma van een andere dj te mogen staan. Hierboven zegt u: "je bent gewoon te jong om zo laat te werken", dit vinden wij een slecht argument aangezien je ook op een ander deel van de dag kunt slapen, dat heeft verder niets met het tijdstip van die dag te maken, meer met hoelang je die dag op bent. Tevens is het grappig dat u begint over het inzien van verantwoording aangezien wij nog niks hebben gezegd over verantwoordelijkheid nemen. Verder kent u ons niet persoonlijk dus als ik u was zou ik erg uitkijken met dit soort opmerkingen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Nouja, dit soort wetgeving is bedoeld om jou te beschermen. je denkt dat je als 16-jarige hele wat bent, maar je bent gewoon te jong om zo laat te werken en zulke verantwoording te dragen. Het feit dat je dat niet inziet, is juist een uiting van dat gebrek aan gevoel van verantwoordelijkheid." Ehh dat gaat in dit geval helemaal niet op. Een DJ draait vaak maar een uurtje tot anderhalf. Als hij dit op een vrijdagavond doet is dat een stuk minder kwalijk dan zijn leeftijdsgenoten die stiekem zitten te drinken. Een DJ heeft verder bijna geen verantwoordelijk behalve te zorgen dat mensen het naar hun zin hebben qua muziek. Die wet is er meer om er voor te zorgen dat kinderen niet nacht aan nacht uren maken. Zo belerend doen op dit exacte voorval is een beetje lachwekkend. Stel dat een 15-jarige doorbreekt als DJ en dag in dag uit in meerdere clubs gevraagd wordt, DAAR is die wet voor verzonnen.
Ik ben eens een keer naar een club geweest en daar draaide de broer van een vriendin van mij en hij is zestien dus die baas van die horeca club die is gwn vaag bezig.

Toegevoegd na 55 seconden:
En hij verdient er ook meer dan 100 euro mee als ie een nacht draait.