Met wat voor verf beschilder je een ukulele?

Ik wil dus een ukulele gaan kopen en die dan ook zelf beschilderen. Nu vraag ik me af of je daar speciale verf voor nodig hebt? Want ik wil wel dat het een tijdje erop blijft. Of in ieder geval enige tips zodat de verf er langer op blijft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Het beste antwoord

Dan zou ik gaan voor de goedkopere versie van een Ukelele. Bijvoorbeeld eentje van de Lidl ofzo.
Het is nl. van invloed op het unieke geluid van de Ukelele. Laat je in zo'n geval gewoon informeren in de verfwinkel. Daar weten ze vast wel raad met de houtsoort en wat er al aan spul op zit. Waarschijnlijk moet je hem opschuren en aflakken. Haal daarvoor de snaren er af en gebruik evt. een rollertje. Ik denk dat 2 lagen genoeg zijn. Probeer een kwalitatief goede verf zoals Flexa hoogglans bijvoorbeeld.
Wanneer je een duur exemplaar koopt of hebt en vervolgens verft is hij niets meer waard.
Een instrumentbouwer houdt nl. rekening met het model, materiaal en met de lak die erop gaat. Alles valt of staat met de klankkleur van het instrument. (Ook Stradivarius gebruikte speciale lak die na wetenschappelijk onderzoek heel veel invloed had op het stemgeluid van zijn violen en gitaren. Ukelele's bouwde hij niet, voor zover ik weet.) Ga dus eerst na of de Ukelele van een algemeen merk is of dat het beter is om hem te laten taxeren. Het zal niet de eerste keer zijn dat, uit onwetendheid, een stukje antiek vernield.
Als je een Ukelele verft is hij niets meer dan een interieuraccessoire. Maar aan de muur of op de kast zal hij de sfeer in de inrichting wel op kunnen halen.