Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is het tourshirt ontstaan?

Het tourshirt (t-shirt dat bij optredens wordt verkocht met daarop naam van de band, tour, ourdata, speelplaatsen) bestond in de jaren 60/70 blijkbaar nog niet. Kan iemand me iets over de geschiedenis ervan vertellen?

9 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Antoni
9 jaar geleden
Leuke vraag! Ik heb op internet gezocht naar "de geschiedenis van de popmerchandise", maar daar is niet makkelijk iets over te vinden. Op deze website http://www.verzamelaarsjaarbeurs.nl/venema-collectie vond ik in ieder geval het verhaal van een groot verzamelaar van t-shirts van popconcerten en popfestivals. Erg boeiend, vind ik!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In de jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond het algemene gebruik om een zwart t-shirt met als opdruk het logo van de show of tour te dragen naar een rock concert. Maar het begon officieel in 1956, toen bij een concert van Elvis Presley bedrukte t-shirts als souvenir verkocht werden. Vóór die tijd werden t-shirts als ondergoed beschouwd. Tot dik in de jaren vijftig was het onaanvaardbaar om een t-shirt als bovenkleding te dragen. Vermoedelijk werd dat dankzij James Dean uiteindelijk toch populair. En in de zeventiger jaren werd het dus een algemene manier om extra inkomsten voor de tourende band te genereren. Tegenwoordig is die merchandise zelfs een belangrijke bron om de gemaakte kosten terug te verdienen.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding