Wat zijn de verschillen tussen hard rock en heavy metal?

en daarmee bedoel ik verschillen tussen: hoe is het ontstaan en kledingstijl, instrumenten en muziek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
6.1K

Het beste antwoord

Heavy metal is voortgekomen uit hardrock, het verschil is volgens mij dat heavy metal wat logger en sneller (dubbele bassdrum) is dan hardrock Een ander verschil is dat metal wat meer duistere thema's, zoals horror en satanisme heeft. Terwijl hardrock ook vaak weer wat bluesrock invloeden heeft, wat lichter en melodieuzer is.
De kleding, bij heavy metal is het vooral veel zwart, zoals Slayer. Bij hardrock, vooral de oudere hardrockbands wat meer kleur eventueel zelfs glitterbroeken, en gekleurde sjaals, spijkerjacks, riemen met spikes en dergelijke vooral in de glamrock periode. Kijk naar Kiss of Motley crue. uiteindelijk is lang haar en veel zwart toch wel een blijvend thema in deze muziekstroming, vroeger en nu nog.
In de jaren 60 en 70 was rock nog rock en roll, blues en southern rock, vanaf de jaren 80 begon het harder te worden, maar ook wat meer richting glamrock en poprock, als je de bepaalde hardrock uit de 80's terug hoort dan denk je tegenwoordig meer aan popmuziek, Bon Jovi, Europe, Motley Crue, Guns n Roses.
Een antwoord op de iets bravere poppie galmrock was de trashmetal wat weer een mix was tussen hardrock en het snelle van de punk, een stuk agressiever dus. Bands als Slayer, Megadeath en Anthrax zijn hier voorbeelden van. Nog later in de jaren werd heavy metal nog heavyer en sneller zoals speedmetal en deathmetal, maar ook Gothic tot Progressive metal, wat weer invloeden heeft uit de klassieke muziek en jazz.
Tja alles is mogelijk in dit genre zou je denken, maar toch allemaal weer anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lakotaxox200
4 jaar geleden
hard rock zijn bands zoals bon jovi white lion en zo maar guns and roses is geen pop muziek hun muziek is nu wel wat minder dan wat het eerst was maar als luister naar de eerste van guns and roses als axel nog wat punk was dan is het zeker geen pop muziek. je hebt punk rock classic rock trash doem metal black metal heavy metal en allemaal een beetje verschillend van elkaar. pop rock is er ook nog en er komen dan weer wat nieuwe bij. maar als je het verschil wilt weten is gewoon naar de muziek luisteren