Is er een verschil in hoelang een noot duurt in verschillende maten?

Ik vroeg me hoeveel langer of korter een noot duurt als je bijv. een 5/4e maat hebt of een 6/4. Hoeveel tellen langer of korter dus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (1)

Het onderste getal geeft aan welke noot 1 tel duurt. Heb je dus een x/4 maat, dan duurt de kwartnoot 1 tel. Het bovenste getal geeft aan hoeveel tellen er in de maat zitten. Heb je een 2/2 maat, dan is het onderste getal een 2 en duurt dus de halve noot 1 tel, deze zou in een 2/4 maat bijvoorbeeld 1 tel duren. Het is dus verschillend hoe lang een noot duurt, maar dat is afhankelijk van het onderste getal.

Toegevoegd na 13 minuten:
Correctie:
"de halve noot 1 tel, deze zou in een 2/4 maat bijvoorbeeld 1 tel duren."

Deze zou in een 2/4e maat 2 tellen duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de snelle reactie, ik begin het te begrijpen ;)
Hoeveel tellen duurt dus nu een halve noot in een 6/4e maat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard ook 2 tellen, net als in de 2/4e maat, zoals in antwoord hierboven is vermeld. (Overigens is 6/4e niet een gangbare maatsoort).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De duur van een halve noot is afhankelijk van hoe snel je het stuk wil spelen. Ze moet gewoon in iedere soort maat dubbel zo lang klinken als een vierde noot en half zo lang als een hele noot gedurende eenzelfde stuk.
Een Engelse wals is gewoonlijk in 6/4de maat geschreven.
Amadea
10 jaar geleden
Dat klopt niet, waterinfo. Een Engelse wals staat gewoonlijk in een 3/4 maat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Amadea. Dat was een uitschuiver. Dank je wel voor de feedback.