Heb je wel eens gehoord van Lasse Gjertsen of Bobbi McFerrin? Dit zijn twee geweldige beatboxers. Ze kunnen allerlei instrumenten nadoen, gewoon met hun mond. Het is niet onmogelijk, en ja, het kost wat oefening, maar jij kunt ook beatboxen. Met deze handleiding leer je de basis.

Wat heb je nodig?

- Niets!

Uitleg

Stap 1
Bestudeer eerst de muziek van andere beatboxers. Zoals hierboven staat zijn Lasse Gjertsen en Bobbi McFerrin twee goede beatboxers om naar te luisteren. Zoek ze op Youtube en kijk en luister.

Stap 2
Probeer een drumgeluid te maken. Doe dit door je lippen lippen tegen elkaar aan te zetten en je tanden niet op elkaar te zetten. Druk lucht je mond uit, door een klein gaatje aan de voorkant tussen je lippen te maken. Op dit moment zet je ook je tanden op elkaar. Probeer dit een paar keer en merk dat je hier al heel veel verschillende geluiden mee kunt maken.

Stap 3
Doe hetzelfde als bij stap 2, maar laat de lucht aan de zijkant van je lippen naar buiten komen. Maak tegelijkertijd een “sh” geluid.

Stap 4
Een ander geluid wat je veel hoort is een “isj” geluid. Deze is niet moeilijk, je zegt gewoon “isj”.

Stap 5
Maak met je mond bijna gesloten verschillende “ts” en “tk” geluiden.

Stap 6
Nu komt de saaiste stap: Oefenen. Oefen, oefen en oefen nog meer totdat de bovenstaande geluiden goed klinken. Oefen eerst lanzaam zonder muziek.

Stap 7
Probeer tijdens het beatboxen door je neus te ademen, of in rustige momenten in de muziek met je mond.

Stap 8
Zoek een liedje uit waar je op mee kunt beatboxen. Dit kan elk liedje zijn waar verschillende instrumenten in zitten. Maak een geluid op de tonen, en voer er steeds meer aan toe.

Let op!

- Je kunt zelf proberen nieuwe geluiden te zoeken. Hou je mond open of gesloten, leg je tong ergens anders, de opties zijn eindeloos. Zo krijg je je eigen stijl en zul je snel merken wat het best werkt voor jou.

Lees meer: http://www.hoemoetje.com/beatboxen/#ixzz2tleV5eUt