Waarom gaat het dunne laagje op mijn klarinet dop er af en bij anderen niet?

Ik heb een klarinet en het valt me op dat het dunne laagje op mijn zilveren klarinet dop er af gaat. Bij andere mensen met de zelfde dop gebeurt dit niet, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Amadea
10 jaar geleden
Ga jij er even zorgvuldig mee om als de anderen? Vermoedelijk zit hier het verschil in. Als de dop vaak op de grond valt, en als je 'm nat opbergt dan verslijt ie veel eerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mijn gevoel gaat dat zorgvuldig zijn wel aardig. Wat bedoel je met nat opbergen?, ik maak m'n dop niet nat. Alleen raar bij iemand anders van m'n korps met het zelfde dopje en de zelfde klarinet heeft helemaal niets.
Amadea
10 jaar geleden
Ik bedoel dat je de dop op het mondstuk plaatst zonder eerst het riet en het mondstuk te hebben gedroogd. Maar hebben jullie echt precies dezelfde kwaliteit dop?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik droog eigenlijk nooit mijn mondstuk. Ik neem aan dat zij dat ook niet doet. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar de klarinetten zijn van dezelfde serie in het zelfde kistje met dezelfde doekjes
Amadea
10 jaar geleden
In plaats van aannemen kan je ze het beter even vragen. Het is vrij normaal om je instrument te drogen voordat je het in de doos legt. Dat is dan waarschijnlijk meteen het antwoord op de vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het is wel wat raar, als je je instrument niet droogt heeft dit toch niets met het zilveren dopje te maken?, het dopje zit in een apart vakje van de klarinet kist (met mondstuk)
Amadea
10 jaar geleden
Er zit toch speeksel in je mondstuk? Het zuur daarin bijt het verzilverde laagje van de dop aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar ook de buitenkant van de dop?, dat lijkt me sterk, het is trouwens zo'n soort dop:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=W1K_t7W2CjdaZM&tbnid=8LLwSrPWVc_n4M:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.matthewsmuziek.nl%2Fnl%2Fstella-d-oria-dop-bb-klarinet-nikkel.html&ei=X6XqUpvhGqHK0AWUioDIBw&bvm=bv.60444564,d.d2k&psig=AFQjCNFDm6G__-hWlilKrQmfv27Ol9Ji9Q&ust=1391195834996040
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
??

Het beste antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het zilver (is het echt zilver en geen chroom?) los laat.
Het nat opbergen kan een reden zijn. Ook aan de buitenkant zal er iets zitten. Dat kan uitbijten. Het kan sowieso geen kwaad om dit altijd te drogen en zo je instrument goed te onderhouden

Het kan ook zijn dat je andere huidverzorgingsproducten gebruikt. Van (bijv) clearasil is bekend dat het reageert met zilver waardoor het zwart uit slaat. Hele dunne laagjes zilver breekt het af. Door het zweet kunnen deze producten ook een filmlaagje laten ontstaan op het instrument waardoor het sneller slijt.

Een derde mogelijkheid is de kwaliteit van het dopje. Gebruikt je "collega" exact hetzelfde merk? Ook daar kan dus verschil in zitten. Dit moet je vragen, anders kom je er nooit achter.

Een vierde mogelijkheid is dat (als alles exact hetzelfde is als bij die ander) dat je een productiefoutje hebt. Is onwaarschijnlijk, maar kan voorkomen. Daarvoor moet je terug naar waar je de klarinet gekocht hebt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, bedankt voor het mooie antwoord. Ik heb mijn leraar gevraagd en hij zij dat het wss om een fabrieksfout ging, ik hb nu een nieuw dopje gekregen