Hoe kan ik de kwaliteit van ouwe elpees verbeteren?

Ik wil graag mijn ouwe elpee's weer draaien, en ik heb ook een nieuwe platenspeler gekocht. Het probleem is nu dat heel veel platen overslaan. En vegen met een platenborsteltje helpt daar niet tegen. Een beetje kraken vind ik niet erg, maar het moet niet elke 20 seconden overslaan.
De laatste jaren heb ik mijn verzameling opgeslagen in een onverwarmde ruimte.

10 jaar geleden
in: Muziek
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ze, uiteraard heel voorzichtig, met een niet te warm sopje afwassen, dit kan al heel veel schelen.

Het beste antwoord

Sommige recente modellen platenspelers, met usb aansluiting, vaak ook mede bedoeld om LP's te kunnen digitaliseren, beschikken niet over een 'nette' dwarsdrukcompensatie afstelling, laat staan een deugdelijke naalddruk afstelling. Ik heb zelf nog zo'n aardige Thorens MK2 draaitafel waarbij deze afstellingstechniek lijkt op de klassieke Lenco apparatuur. Daarbij word dit m.b.v. eenvoudige maar ook daardoor zeer betrouwbare gewichtjes aan het einde van de arm geregeld, mechaniek onkwetsbaar voor slijtage en verouderingsverschijnselen. Eenvoudigweg de naalddruk verhogen met of zonder 'muntje' is soms een oplossing maar let wel, je schraapt daarmee mogelijk ook je naald en plaat in no time aan gort. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alleen schoonmaken en/of een minder gevoelige naald zal hierbij kunnen helpen.
Je kan misschien ook ( als dit aanwezig is op de arm ) het gewicht iets verstellen zodat er meer of juist minder druk op de naald komt te staan.
( dat is een draaiknop aan de achterzijde van de arm, maar niet elke platenspeler heeft dit ).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou ook de elpees kunnen schoonmaken in een lauwwarm sopje met een beetje afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
maar let dan op welk afwasmiddel, ik heb ooit gehoord(of het waar is weet ik niet) dat "het echte citroensap" in afwasmiddel niet zo goed is voor de platen
Als platen overslaan kan dit komen doordat de kwaliteit van de platenspeler slecht is of doordat de naalddruk te laag is.
Om het overslaan te beperken als de naalddruk niet regelbaar maar toch te laag is kun je een muntstukje op het element leggen. Om ruis en kraken te verminderen kun je de platen eerst afwassen met een lauw sopje en daarna nat afspelen met gedestilleerd water.
Deze methode werd vroeger zelfs bij professionele radiostations gebruikt om beschadigde platen weer te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grasmaaier
10 jaar geleden
De kwaliteit van de platenspeler is niet echt goed denk ik. Het is een afgeprijsde akai van de mediamarkt van 75 euro. Het is helaas daarbij niet mogelijk om de naalddruk te regelen.
Ik ga sparen voor een betere. Ondertussen helpt die truc met het muntstukje best goed. :-)
Je hebt een goede draaitafel nodig, een goede arm en een goed element met een goed liefst elliptische naald. Dan moet je de platen schoonmaken met het Knosti systeem. Dan nat afspelen en opnemen met een PC als je een audigy geluidskaart hebt zit daar een erg goed programma op om de tik en krasgeluiden eruit te halen die er nog inzitten. Het verstandigst is om alles meteen op harde schijf op te nemen, ondertussen kun je natuurlijk wel naar de muziek luisteren. Een nadeel kan zijn dat de lage tonen gaan resoneren als je ook op redelijk volume afspeelt. Je kunt dat voorkomen door op te nemen zonder dat je via de speakers luistert.

Bij een zeer goed element wordt het dan moeilijk om nog veel verschil met een CD te merken, afgezien van een klein beetje ruis en een mindere kanaalscheiding. De draaitafel en de toonarm moeten ook erg goed afgesteld zijn. Het is een erg technisch verhaal dat in de bronsite goed wordt uitgelegd. Al met al is het een vrij kostbare, technische en tijdrovende geschiedenis om grammofoonplaten in hoge kwaliteit op te nemen. Als hobby is het natuurlijke wel leuk.

In de tijd dat grammofoonplaten nog gemeengoed waren kon je erg veel aan geluidskwaliteit winnen door het gebruik van de best gemaakte apparatuur, waardoor de hifi en high end rage zijn ontstaan. Tegenwoordig kun je alleen nog veel winnen door de kwaliteit van de speakers en eventueel de luisterruimte, daar zit het leeuwendeel van de vervormingen en resonanties.

In de bron staat een veel gedetailleerdere uitleg, ook over het knosti systeem en hoe je vloeistof kunt maken, met nog wat technische verhalen over pick up elementen en versterking.