Kunnen "lijmvlekken" in cd laag kwaad?

Je ziet wel eens als je een cd koop onder de lamp lijmlagen. Deze zitten niet op de cd maar in de cd zoals de cd is gemaakt.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik bedoel dus die gekke lange vlekken. En niet de overgangen van nummer naar nummer. Als ik deze cd zou omruilen zie je de vlekken soms niet meer of weer ergens anders zitten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Is er helemaal niemand die weet of dit op termijn kwaad kan? CD rot bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Shiny220
10 jaar geleden
Beste Corsa, "Is er helemaal niemand die weet of dit op termijn kwaad kan? CD rot bijvoorbeeld?" Het kan echt geen kwaad, in geen enkel opzicht. Ik heb zelf in de CD productie gewerkt dus weet wel hoe een disc in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay bedankt. Ziet er alleen niet zo mooi uit. Maar ik had ooit van een cd handelaar gehoord dat dit op termijn evt. kwaad zo kunnen. Moet zeggen. Mijn cd's van 1986 draaien ook nog steeds........

Antwoorden (1)

Beste Corsa66,

Dit kan absoluut geen kwaad.
Het is simpelweg het proces van het maken van de (dan nog) lege schijf.
Ook is het geen lijm wat je ziet, maar overgangen naar de verschillende 'lagen' in een CD.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil nog even toevoegen dat als ik deze zou omruilen ze deze vlekken niet hebben. Dus het heeft niet te maken met de overgangen van nummers als je dat bedoelt.
Shiny220
10 jaar geleden
Klopt, het heeft inderdaad niets te maken met de 'ruimtes' tussen de nummers. Het is enkel het brandproces wat je soms wel en soms niet ziet in deze vorm van 'lijnen'. Omruilen kan (neem aan met bon) altijd, maar daar het geen kwaad kan is het feitelijk niet nodig. P.s. op lege cd's (CDR, CDRW, DVDR/W) zie je meestal niet die lijnen.
Deze Cd's zijn leeg gefabriceerd. Mijn (grote) collectie CD's heeft ook geregeld van die lijnen. Sterker nog, het is juist fijn als je ze ziet, want het betekent eigenlijk dat er een extra beschermlaag op de disc aanwezig is. In het begintijdperk waren CD's veel kwetsbaarder. En hadden ook minder 'lagen' en ook geen beschermlaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!!