Als je somber bent moet je dan vrolijke muziek opzetten of juist 'dramatische'? M.a.w. wat doet muziek met een mens?

Als ik me wel eens somber voel dan zet ik vaak dramatische (vaak klassieke) muziek op, raar eigenlijk, want je zou dan denken dat je dan beter vrolijke muziek op kunt zetten maar dat werkt meestal averechts.

Muziek doet zoveel met een mens, althans zo ervaar ik het. Het is zo sfeerbepalend!

Dus mijn vraag is:
Wat doet muziek met een mens?
Wat doet muziek met jou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Als ik somber ben zet ik vaak juist muziek op waarvan ik ga huilen, dat lucht dan weer enorm op en opgekropte emoties gaan er dan uit a.h.w.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als ik somber ben, dan zet ik bijvoorkeur zeer zwartgallige muziek op zoals Joy Division. Dan voel ik me gelijk een heel stuk beter.

Wat doet muziek? Het kan je dichter bij je eigen emoties brengen, met behulp van de muziek doorleef je ze. Zo kun je ook verdriet en andere narigheid verwerken.

Toegevoegd na 27 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=GqUFbd8aAN0&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Als ik verdrietig ben is het zo heerlijk om de sfeer te versterken met verdrietige muziek. Net zoiets als moppen tappen tegen een huilend persoon. Of schelden op iemand die uitgelaten vrolijk is.
Ik kan me vaak echt verheugen op een bepaald muziekje, dus op de sfeer, en dus op de stemming die het me brengt.
(tip: Calexico, The Black Light, zo sfeervol!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik vrolijk ben, maakt sombere muziek mij niet somber.
Als ik somber ben, maakt vrolijke muziek mij ook niet vrolijker.

Ik denk dat als je somber bent, je ook het beste sombere muziek op kunt zetten. Dat helpt je dan mijns inziens het beste om je sombere gevoelens te verwerken.

Vrolijke muziek neem je in dat geval toch niet serieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bijzondere is volgens de universitair hoofddocent muziekcognitie aan de Universiteit van Amster-dam dat muziek zowel autobiografische herinneringen kan oproepen (die middag in de strandtent waar ik Summertime hoorde) als emotionele (en ik voelde me zo gelukkig).
Bepaalde stemming
Dát muziek zo werkt, weet iedereen die graag naar muziek luistert. Maar luisteraars weten veel meer dan ze zelf denken en zeggen vaak dat ze niet muzikaal zijn, maar ze weten feiloos welke cd in hun kast ze in een bepaal-de stemming willen horen. Ze weten dus precies hoe ze met muziek hun stemming kunnen reguleren. Alleen hóe het werkt, is lastiger aan te wijzen. Psycholoog Ad Vingerhoets, bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, deed vorig jaar onderzoek naar de emotionele effecten van de num-mers in de Top 2000 en hij spitste zich onder meer toe op het huilgedrag bij het luisteren naar muziek. Daaruit bleek dat Papa van Stef Bos een absolute tranentrekker is en dat ook Geen kind meer van Karin Bloemen, over de dag dat je moeder sterft, op dat punt hoog scoort. Huilen is een vorm van ge-hechtheidsgedrag dat je als kind ontwikkelt en blijkbaar is de band met onze ouders een gevoelig onderwerp, concludeert Vingerhoets. Maar welke noten er nou precies toe bijdragen dat we bij die liedjes in huilen uitbarsten, weet hij ook niet. Er zijn diverse theorieën over de relatie tussen emotie en muziek, maar als je kijkt naar empirisch onderzoek, dan is het een chaos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is een ondersteuning van je gevoel. Verdriet uit je niet met vrolijke muziek, dit ondersteunt je gevoel niet en omgekeerd geldt hetzelfde.Muziek versterkt je gevoel ook.Het kan je pakken. Bepaalde klanken en een bepaalde sfeer kunnen mij bijv. spontaan aan het huilen maken ook al voel ik me gelukkig op dat moment. Ik had het eens toen ik samen met mijn zoontje als kleuter filmpjes aan het kijken was. Sneeuwwitje, ik had het al zo vaak gezien als kind en nu wilde hij het ook zien. Ach, sneeuwwitje in de glazen kist, de dwergen met dikke , biggelende tranen en als versterking die treurige muziek, Mijn zoontje met de tranen over zijn wangen;"zielig hè, mama" en ik kon alleen slikken en de tranen liepen over mijn wangen. Als de muziek er niet bij was, was het niet zo dramatisch geweest. Daarentegen als ik een rot klusje moet doen zoals gordijnen wassen, zet ik lekkere muziek op, dan ga je vanzelf dansend je klus doen en is het minder vervelend.
14 jaar geleden
Ik denk dat muziek je gevoelens raakt, en deze soms
kan versterken zodanig dat je bijvoorbeeld nét over
dat randje gaat , en even lekker kunt huilen.
Aan de andere kant, als je een klein beetje somber bent e
je zet een vrolijk liedje op, dan kan je stemming omslaan
al kost het moeite.
Ik weet niet hoe het zit, maar muziek komt binnen in je
en kan je bijvoorbeeld kippenvel geven omdat het zo mooi is, het raakt een gevoelige snaar van je hart, je gevoel

Je kunt ook direct met je gedachten ergens anders zijn, een soort tijdreizen eigenlijk, waardoor je weer
even terug in de tijd kunt gaan!

hieronder een mooi 'kippenvel' lied!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muziek is een trigger.
kan psychisch en fysiek geweldig veel doen.
heerlijk dat het bestaat.
nee, je hoeft niet persé somber te zijn om beter te worden van vrolijke muziek. de omstandigheden waarin en waaronder muziek wordt gedraaid kunnen zo-wie-zo emotie gevoelig liggen.
en als je vaak hetzelfde nummer hoort of opzet, kan de emotie veranderen.
muziek is fantastisch.
stilte overigens ook.
maar dat was de vraag niet.

ik kan heel emotioneel worden als ik hier naar luister:
http://www.youtube.com/watch?v=Us-TVg40ExM&feature=channel