Papaoutai is de fonetische schrijfwijze van 'Papa, où t'es?', wat spreektaal is voor 'Papa, où es-tu?' (=Papa, waar ben je?). Het gaat over een kind dat z'n vader mist, zich afvraagt waar hij is. Wat is met hem gebeurd? Leeft hij nog?

"Vertel mij vanwaar hij komt. Uiteindelijk zal ik zijn waar ik ga.
Mama zegt dat als je goed zoekt, je altijd wel iets zal vinden.
Ze zegt dat hij nooit ver weg is, dat hij dikwijls vertrekt om te werken.
Mama zegt dat werken goed is, veel beter dan in slecht gezelschap zijn. Nietwaar?

Waar is jouw papa? Zeg mij waar jouw papa is!
Zonder zelfs met hem te moeten praten weet hij wat er scheelt.
Verdomme, papa! Zeg mij waar je je verstopt.
Dat moet ... al minstens 1000 keer zijn dat ik mijn vingers heb geteld.

Hé! Waar ben je? Waar ben je papa?

Of je er nou in gelooft of niet, er zal een dag zijn waarop men er niet meer in zal geloven.
En van de ene dag op de andere zullen we allemaal papa zijn.
En van de ene dag op de andere zullen we verdwenen zijn.
Zullen we hatelijk zijn? Zullen we bewonderenswaardig zijn?
Zullen we ouders zijn of genieën?
Vertel ons wat ons zonder zorgen verantwoordelijk maakt.

Ah, zeg ons wat wie zeggen zal
Iedereen weet hoe men baby's maakt, maar niemand weet hoe men papa's maakt.
Meneer, ik weet alles. Men zou alles geërfd hebben, da's al.
Te veel op zijn duim gezogen of wat? Zeg mij waar hij zich verstopt.
Dat moet ... al minstens 1000 keer zijn dat wij onze vingers hebben opgegeten

Hé! Waar ben je? Waar ben je papa?
Waar is jouw papa? Zeg mij waar jouw papa is!
Zonder zelfs met hem te moeten praten, weet hij dat hij niet gaat.
He, heilige papa! Zeg mij waar je je verstopt
Dat moet ... al minstens 1000 keer zijn dat ik mijn vingers heb geteld.

Hé! Waar is jouw papa? Zeg mij waar jouw papa is!
Zonder zelfs met hem te moeten praten, weet hij wat er scheelt.
Verdomme, papa! Zeg mij waar je je verstopt
Dat moet ... al minstens 1000 keer zijn dat ik mijn vingers heb geteld.

Hé! Waar ben je? Waar ben je papa?"
Amadea
10 jaar geleden
Papaoutai is een sterk autobiografisch nummer.
Je zou de videoclip kunnen interpreteren als een situatie waarin de vader wel fysiek maar niet emotioneel en mentaal aanwezig is.
Zoals anderen samen met hun ouders buiten leuke dingen doen, zit zijn vader op de bank voor zich uit te staren. Hij probeert met alle moeite om zijn aandacht te trekken, maar niets lijkt te helpen waarna hij het uiteindelijk opgeeft en ook geen emoties meer heeft. Vanaf dit moment zitten ze samen op de bank zonder maar iets te zeggen. Levenloos zoals een pop.