Hoe was het mogelijk dat Mozart en Beethoven rond hun 10 jarige leeftijd reeds grote composities konden schrijven?

In de huidige tijd ondenkbaar dat dergelijke kinderen op die leeftijd reeds composities voor hele symphonieorkesten konden schrijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn kinderen die bij het horen van een muziekstuk het foutloos naspelen.
Hieronder de bekende 6 jarige Ethan, zo wijs en aan het eind speelt hij piano, geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=Ty-p3Ew9mnc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, wat leuk! Hij is echt goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelooflijk hè, voor een 6 jarige.

Het beste antwoord

Niks ondenkbaar. Het gebeurt alleen niet om de twee dagen. Er loopt nu bijvoorbeeld wel een Chinees bengeltje rond dat een van de beste pianisten ter wereld is met z’n jaar of 10.
Overigens waren de ‘jonge’ composities van de klassieke vroegbloeiers zo geweldig nou ook weer niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, de hoofdvraag:
Uitzonderlijk talent en interesse. EN een vader die ze achter de broek zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het was een wonder kind
Op zijn 5 de maakte hij zijn eerste compositie
In die tijd hadden kinderen niet veel te doen en men ging dan maar muziek maken

Toegevoegd na 1 minuut:
vergelijk het met de kinderen van nu Die soms al hele programma's schrijven voor de computer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waren wonderkinderen. Die heb je weliswaar vandaag de dag ook, maar het feit dat helemaal niemand vandaag de dag dit soort meesterwerken kan maken, geeft aan dat het wel hele bijzondere wonderkinderen waren...
AWM
14 jaar geleden
dit is nou het bewijs voor reïncarnatie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vijfjarig kind is heel bevattelijk. en als men dan muziek en taal aanbiedt tegelijkertijd, en een kind is muzikaal dan gaat de ontwikkeling snel.
In onze tijd zijn er zoveel andere dingen waar kinderen zich gedwongen of geprikkeld op richten. Die specialisatie komt bijna niet meer voor. Behalve bij bijzonder fanatieke ouders. Bv. de tennismeisjes.