Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ontvangt mijn "gewone" FM-ontvanger minder?

Op mijn slaapkamer staat een Philips stereo-installatie met de mogelijkheid om FM-radio te ontvangen. Radio luisteren doe ik dan ook graag. Echter, ik merk dat deze radio veel minder ontvangt dan bijvoorbeeld een autoradio. Met name de Belgen (Stu Bru op 101.4, MNM op 102.0 en Q-music op 102.5), de Nederlandse publieke omroepen (R1, R2, 3FM, R4) ontvangt de autoradio wél goed, vaak zelfs met RDS, maar worden door mijn Philips-ontvanger slechts met een hoop ruis opgepakt. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
942
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je er wel een (FM) antenna in zitten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ligt eraan waar je radio staat. Bij een raam heeft het vaak de beste bereik. Dit zul je echter per huis en/of kamer moeten uitproberen. De ene kamer heeft beter bereik dan de andere. Je antenne kun je ook nog verschillend richten. Dit wil ook vaak helpen. Daarnaast als je een digitaal kunt afstemmen (bijv 90,4 of 97,7) dan heb je ook minder last van overlap van zender die door elkaar lopen, dan wanneer je moet draaien aan een knop met een lijntje waar je ergens zit op de frequentie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je autoradio is erop gebouwd het signaal te ontvangen via de autoantenne, en je rijdt in de vrije ruimte en niet tussen de gebouwen waar de ontvangst slechter is. De stereo-installatie thuis is erop gebouwd dat het signaal via een coaxkabel, aangesloten op de kabel, binnen komt. Als je alleen een binnenantenne, of niks, er aan hangt zal de ontvangst slecht zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding