Wat verschil bij een piano en een keyboard als het om noten gaat?

ik heb bladmuziek gevonden maar heel veel zijn voor piano. als ik ze dan speel dan klinkt het niet op mijn keyboard. wat is het verschil in noten? en misschien ook nog Hoe kan ik dat zo spelen dat het ook te spelen is op keyboard? heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (3)

De noten die je op piano speelt, zij dezelfde als die je op het keyboard speelt. Daar zit echt geen verschil in.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zet je keyboard wel op "Grand Piano", anders is het geen klinken.
bamibal
10 jaar geleden
Het verschil zit hem in het aantal octaven dat je kunt spelen. Dus het zou kunnen dat je noten krijgt die buiten het bereik van je keybord vallen.
Dus het aantal toetsen kan verschillen
Robby bb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een keyboard speel je hetzelfde als een piano. Hier zit dus geen verschil in. Alleen de toetsaanslag op een keyboard is veel lichter dan op een piano.
Klinkt het niet dan moet je ervoor zorgen dat je keyboard als een piano klinkt. Kies dus een pianogeluid. Zorg dat je ook een hold pedaal hebt. Anders dempt het geluid bij loslaten van de toets. Bij een piano zit altijd een hold pedaal.
Verder kan een keyboard minder toetsen hebben. Een piano heeft normaal 7 1/4 octaven. Een standaard keyboard normaal 5 octaven. Dus hier kun je mee in de knoop raken als extreem lage of hoge tonen moeten worden gespeeld die niet op het keyboard zitten.
Afhankelijk van de toetsaanslag heeft een piano een bepaald klankgeluid (timbre). Bij een simpel keyboard gaat dit vaak niet op en speel je met hetzelfde geluid alleen harder of zachter. Bij duurdere keyboards kun je bepaalde vervormingen instellen vanaf een bepaalde toetsaanslag zodat het natuurgetrouwer klinkt.
Dus op zich kun je het muziekstuk wel op keyboard spelen, maar het is afhankelijk van het soort keyboard of het ook het geluid van een echte piano kan benaderen.