Een sekunde is een interval van twee tonen en terts is van drie tonen.
Zo heb je een heel rijtje: 1=prime
2=secunde
3=terts
4=kwart
5=kwint
6=sext
7=septime
8=octaaf
10 jaar geleden
Een interval, afstand tussen twee klinkende noten, van twee (secunde) of drie (terts) tonen.
Amadea
10 jaar geleden
Stel je hebt een piano daar begin je om het makkelijk ten maken op een witte toets.
Je gaat 2 witte toetsen omhoog dus naar rechts. Dan heb je een secunde. Als je 3 witte toetsen naar rechts gaat het een terts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt niet uitgaan van elke witte toets. De afstand tussen de C en D is maar 1 witte toets, maar daar zit een zwarte toets tussenin en die moet je meerekenen.

Je moet beginnen met de C-toon. (Even terzijde: De C is de witte toets die (op de piano) aan de linker kant zit van waar er 2 zwarte toetsen naast elkaar zitten. Na de 2 zwarte toetsen komt een witte toets waar geen zwarte toets tussen zit.

Op de website waarvan ik de bron heb toegevoegd wordt het het duidelijkst uitgelegd.
Er wordt ook uitgelegd het verschil tussen 'grote terts' en 'kleine terts', die termen zijn bij piano studeren belangrijk.