Hoeveel kost het om een nieuwe snaar op een gitaar te laten zetten?

De onderste snaar van mijn gitaar is eraf. Hoe duur is het om er een nieuwe op te laten zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
20.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op nieuwe snaren koopt in een muziekinstrumentenwinkel en je komt op een moment dat het rustig is in de winkel en je vertelt dat je niet weet hoe je een nieuwe snaar erop moet zetten, is er een goede kans dat een medewerker je wel even wil helpen ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in dat geval: goed opletten :D ! Dan kun jij het ook de volgende keer!

Antwoorden (2)

Gitaarsnaren vervang je doorgaans niet per stuk, maar allemaal. Het vervangen van één snaar komt de klankleur niet ten goede. Als je vaak speelt vervang je ze doorgaans sowieso vaak ook voordat er een breekt. De klank wordt dan minder en je merkt dat je vaak moet bijstemmen.

Je koopt een setje met 6 snaren zodat je ze kunt vervangen. Afhankelijk van je type gitaarsnaar (nylon of metaal) kost zo'n setje tussen de 5 en 15 euro. Als je de snaren in de winkel door iemand erop moet laten zetten kunnen ze hier extra geld voor vragen. Als iemand je goed kent doen ze het misschien voor niets, maar je moet zelf wel je snaren kunnen vervangen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eventueel ook een filmpje over het vervangen van snaren op een electrische gitaar (vergelijkbaar aan akoestisch):

http://www.youtube.com/watch?v=ULbWZ8ZRSeY
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, je moet wel zelf de snaren kunnen vervangen. Alhoewel, het enige waarmee ik het niet eens ben is het 'vaker bijstemmen' als snaren ouder worden. Ik heb ervaren dat nieuwe snaren nog uitrekken, en daardoor vaker moeten worden gestemd dan oudere snaren. Maar misschien is dat voor een banjo anders dan een gitaar.
De snaren kunt u per stuk kopen voor ongeveer 1.50.
U zou bij mijn bronnen de link kunnen openen om naar de site te gaan waar ze los ongeveer 1,50 per stuk kunt kopen.
U zou in een muziek handel de snaren er misschien op kunnen laten zetten.
Ik hoop dat dit u zou helpen.