Hoe heet de zangstijl bij hardrock dat men zingt bij inademen?

Bij erg zware hardrock muziek wordt niet gezongen bij het uitademen, maar bij het inademen, of het lijkt zo. Het klinkt erg zwaar. Hoe heet deze manier van zingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
26.7K

Het beste antwoord

Ik ben zanger in een rockband, en wat jij bedoeld lijkt op grunten of screamen afgeleid van screamo(techniek om de 'schreeuwgeluid' te produceren. Ik weet niet exact welke van de twee jij bedoeld. Maar er is wel een duidelijk verschil.

Grunt en screamo lijken qua technieken veel op elkaar, alleen gaat screamo een stap verder terwijl grunt echt een 'gromgeluid' is.

In het begin dacht ik overigens zelf ook dat het inademen was, dus ik snap waarom jij dat ook dacht ;) En het klinkt idd zwaar, maar zodra je het eenmaal kan stelt het eigenlijk weinig voor. Je moet alleen wel een lange, goede warming up doen voor het grunten. En je moet het ook niet te lang doen als je in andere zangstijlen wilt zingen(met overgangen van grunt-nummers naar falsetto-nummers bijv). Dit is mijn ervaring met grunten, ik kan het wel, maar ik doe het misschien in één nummer want het is best saai om de hele dag te grunten en het is echt onverstaanbaar.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beide antwoorden hebben mij bij het antwoord gebracht, maar dit antwoord is net iets uitgebreider dan het andere, vandaar dit is als beste antwoord gekozen

Andere antwoorden (2)

Volgens mij bedoel je "grunting" of "grunt".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Grunt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet grunten. Dat word bij de meeste metal bandjes (extreme vorm van hardrock heet metal) gebruikt. Vooral bij de wat hardere genres zoals death metal.

Je hebt inhale en exhale grunts. Inhale is dus tijdens het inademen. En exhale is tijdens het uitademen zoals bij ''normaal'' zingen. Exhale grunts word het meest gebruikt en word ook een beetje als de ''echte'' manier gezien.