Wat wordt er bedoeld met "at lips"?

Deze term hoor ik vaak bij TVOH of X-factor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
38.1K

Antwoorden (1)

Het woord Ad libs komt van het woord Ad libitum. Het woord komt uit het Latijn en de betekenis van het woord is naar believen. Ad libs is dus de afkorting van Ad libitum.

In de muziek is de betekenis iets als de plek in nummer waar je je eigen versieringen kan aanbrengen. Denk aan bijvoorbeeld een ander loopje van een bas, een andere manier van zingen dan het origineel, of bij een piano het wel of niet gebruiken van één van de pedalen.

In het geval van The Voice of Holland staat het waarschijnlijk voor het laten zien wat je allemaal in huis hebt. Stel dat een nummer geen hoge uithalen in zich heeft maar jij als kandidaat van The Voice of Holland wil dat wel aan de coaches en aan het Nederlandse publiek laten horen, dan doe je een ad lib, je wijkt dan af van het origineel om toch te laten horen wat je in huis hebt.