Hoe kun je een eigen platenlabel oprichten en wat komt daarbij kijken? Waar vind ik meer info?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je: wil een plaat in eigen beheer uitbrengen, of platen voor anderen onder jouw label uitbrengen? In beide gevallen geldt volgens mij dat er niet zo veel bij komt kijken: gewoon doen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
t gaat om een eigen cd uitbrengen. maar ik vroeg niet om je toestemming, ik vroeg of het mogelijk was. Dat ik het wou doen was al duidelijk, anders zou ik het hier niet vragen ;-) Dus vertel: hoe? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een "eigen" CD kun je makkelijker laten uitgeven bij bestaande labels.
Om nou een label op te richten voor 1 CD.....
Maar als je toch niet te stoppen bent :)
Het begint met een hoop geld.

Antwoorden (1)

Je start dus een eigen bedrijf.
Dus je begint bij de Kamer van Koophandel en haalt daar alle informatie voor startende ondernemers.

http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/

Je moet eigenlijk gewoon een stukje bedrijfskunde kennen want je gaat te maken krijgen met....

- banken, verzekeraars, belastingdienst
{je moet geld hebben om te investeren}
- artiesten, buma/stemra, platen/cd persers
Je besteedt het persen uit, maar moet wel zoeken naar het beste bedrijf.
- distributiebedrijven, winkels en promoters
{ het moet wel verkocht worden, dus moet je reclame maken}
- tijdschriften, websites en programmeurs (van clubs enzo)

Je moet je uitgaven afstemmen op je inkomsten etc. etc.

Ofwel, het is 80% bedrijfje runnen en 20% met muziek bezig zijn.

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=34562&highlight=label

Toegevoegd na 1 minuut:
De vraag is vorig jaar al eens gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/overig/kijken-platen-label-starten.188987