kun je muziekbestanden 'verkleinen' zonder geluidskwaliteit te verliezen?

dus dat ik minder GB's krijg, maar het zelfde geluid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.6K

Antwoorden (5)

Je kunt ze omzetten van bijvoorbeeld mp3 naar AAC. 192 kbit mp3 komt ongeveer overeen met 128 kbit AAC, maar is dus wel kleiner in grootte.

Erg handig is het niet en helemaal dezelfde geluidskwaliteit is het niet, je zult hier vrijwel altijd wat moeten inleveren op kwaliteit....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet zonder kwaliteitsverlies! Maar muziek is niet veel MB's over het algemeen, dus ik zou zeggen, koop meer schijfruimte! Want het werk dat je er van hebt om al je muziek te converteren, weegt niet op tegen wat een GB tegenwoordig kost! Anders, neem spotify, dan heb je er helemaal geen last meer van! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel, dat heet lossless (verliesloze) compressie. FLAC en Ape (mokeys audio) doen dat bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet er wel vanuit gegaan worden dat hij alles in wav heeft staan! Ik denk dat wanneer dat het geval is, je beter een schijf bij kan kopen! Want met gemiddeld (hedendaagse) muziek zal je ongeveer 30% max. compressie gaan halen!
Met music maker kun je het kleiner maken. Ook kun je er stukken tussenuit knippen om het mooier en kleiner te maken. Zelfs kun je het hele nummer versnellen waardoor het kleiner word. (en sneller, dus mooier (vind ik))

Je kan het geheel met music maker afmixen en converteren, waardoor je ze weer in het oude bestand terug kunt zetten op een cd ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwestie van smaak waarschijnlijk, maar wat jij doet zou ik als audiomishandeling willen bestempelen. Ik hoop dat je naadloos knipt en dat je versnelt met dezelfde toonhoogte anders wordt het helemaal een rommeltje. En deze zin is helemaal vreemd: waardoor je ze weer in het oude bestand terug kunt zetten op een cd Wie gaat er nou eerst een compressie formaat van maken daarna editten en weer terug converteren naar CD formaat? Dan ben je echt kwaliteit aan het dumpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan heb je wel iets unieks ;)
En dat dumpen van kwaliteit valt reuze mee hoor. Zoals jij het woord "audiomishandeling" gebruikt, zou ik eerder denken aan "oorbeschadiging". Smaken verschillen dus idd ;) Als je met music maker niet naadloos kunt knippen, kun je beter in bed gaan liggen en nooit meer iets aanraken. Dit geld ook voor het versnellen. Een baby kan fierljeppen zal ik maar zeggen en het klinkt altijd beter dan een vers geperste CD van Jantje Smit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je moet dus CD>MP3>CD (WAV oid) gaan om een bewerking uit te voeren? Of mis ik nu wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar dan heb je wel iets unieks "
Tja. Das waar.
"En dat dumpen van kwaliteit valt reuze mee hoor. "
Moet je toch eens naar echte muziek luisteren.
Mogelijk dat je dan wel het verschil hoort.
"Een baby kan fierljeppen zal ik maar zeggen"
Omdat het makkelijk is hoef je het nog niet te doen...
" en het klinkt altijd beter dan een vers geperste CD van Jantje Smit."
Nee ik laat me niet verleiden.. :x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat er ergens; "je moet het doen omdat het makkelijk is"? Ik vind het wel echt zeeeer jammer dat ik je niet heb kunnen verleiden om het ook eens te proberen. DJ moordigger klinkt net zo leuk :( weet je echt echt echt heeeel zeker dat je het niet 1 keertje wil proberen? Ik zal het aan niemand verder verklappen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wilt niet weten wat ik zoal aan audio bewerking doe.
Hangt er vanaf wat voor bestanden het nu zijn.
Als ze wav zijn kunt je de kleiner maken naar flac zonder kwaliteit verlies. (Lossless)
Zijn ze al mp3 (en dus van minder kwaliteit) kun je alleen kiezen om ze naar een nog minder kwaliteit mp3 maken.
Maar met de prijs van opslagmediums vandaag kun je net zo goed een extra extern hardeschijf gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lossless +1
Ongecomprimeerde bestanden zoals op een CD zijn van het type wav. Er zijn 2 bekende types bestanden die ze verkleinen zonder verlies; dat heet lossless. Die types zijn ape en flac. Zie de links. Ze werken 2 kanten op.
Programma's zoals WinAmp kunnen flac bestanden (via een plugin) rechtstreeks afspelen.
Ook kunnen brandprogramma's zulke gecomprimeerde bestanden vaak zonder dat ze apart worden uitgepakt als originele wav files branden.
Er passen zo 15 Cd's op een data DvD.

Toegevoegd na 32 minuten:
De reductie kan oplopen tot meer dan 50%!