Wat is het verschil tussen Marokkaanse luiten, Franse luiten en gitaarluiten?

Ik zag dat er verschillende soorten luiten waren. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze luiten?
Het gaat om de volgende luiten:

Marokkaanse luit
Franse luit
Gitaar luit

Zit het verschil hem in de klank? Manier van spelen? etc.

Alvast bedankt voor de uitleg!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Antwoorden (1)

Een Marokkaanse luit wordt in de arabische wereld Ud genoemd. Dit is een erg oud instrument dat de voorloper is van veel snaarinstrumenten waaronder de Europese luit en ook de gitaar. Het verschil tussen de Ud en de Europese luit is dat de Ud geen fretten heeft (vakjes op de hals zoals een gitaar). Dit maakt het mogelijk om kwarttonen te spelen die nog steeds voorkomen in Arabische muziek (daarom klinkt deze muziek in onze oren vaak vals, terwijl het dat absoluut niet is). De gitaarluit is een 19e eeuwse poging om de luit opnieuw te maken met de stemming van de gitaar (traditionele luiten zijn anders gebouwd en anders gestemd).

Toegevoegd na 24 minuten:
De ud heeft een wat warmere en nasalere klank dan de Europese luit. Ze wordt bespeeld met een lang plectrum van plastic (vroeger met een vogelveer). De Europese (klassieke)luit klinkt helder en wordt met de vingers aangeslagen.