Waar kan ik een site vinden met akkoorden/tabs voor de gitaar van echte middeleeuwse muziek/poëzie?

In middeleeuwse films hoor je (als iemand in een herberg is) vaak een bard muziek maken. Ik kan dit soort muziek nooit terug vinden met akkoorden. Ook niet als ik zoek naar Akkoorden/tabs voor de luit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je het beste kunt zoeken naar huidige nummers in middeleeuwse stijl. Zoals het nummer "Golden Brown", daar zijn gemakkelijk akkoorden van te vinden, die je misschien kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas rond 1250 begon de ontwikkeling van hele summiere muzieknotatie die alleen maar de tekst en soms een toonhoogte bevatte. Veel teksten van diverse troubadours en trouvères zijn dus bewaard gebleven, maar heel veel melodieën van vóór die tijd zijn verloren gegaan. Dit geldt voor de niet-kerkelijke muziek. Bovendien werd dergelijke muziek dikwijls gespeeld op luiten en niet op gitaar. Ik weet niemand die de moeite genomen heeft om de nog bestaande luitbegeleiding om te zetten voor gitaar.

De kerkelijke muziek in de middeleeuwen bevat alleen maar vocale stukken. De kerk legde een streng verbod op alle muziek die te expressief was. Instrumenten waren dus nog lang niet aan de orde.

Toegevoegd na 46 seconden:
Bottom line: Als je echte middeleeuwse muziek wilt spelen zul je de gitaar moeten laten liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kunnen deze websites je op weg helpen in het vinden van de gewenste bladmuziek van de middeleeuwse luit. De middeleeuwen-beginthier is een startpagina over de middeleeuwen. Van daar ben ik gegaan naar de Middeleeuwse Muziek gezelschappen die de luit als instrument in de groep hebben. Van deze sites kun je ook middeleeuwse muziek downloaden. Misschien kun je als je in contact komt met één van deze gezelschappen vragen om de bladmuziek van de luit. Waarschijnlijk kunnen zij je verder helpen met het vinden van bladmuziek voor de luit.