Waarom worden de landen Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en gastland altijd zonder voorronde in finale Eurovisie Songfestival geplaatst?

11 jaar geleden
in: Muziek
57.4K

Het beste antwoord

Omdat die landen financieel het meeste bijdragen en daarom, ongeacht hun resultaat in eventuele voorrondes, altijd mogen meedoen. Lees meer over deze afspraak op Wiki. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn rechtstreeks geplaatst voor die finale als lid van de Grote Vijf, de vijf grootste geldschieters van het Eurovisiesongfestival. Ook het gastland, in dit geval Azerbeidzjan, is rechtstreeks geplaatst voor de finale.", aldus Wikipedia.

Je ziet het: het gaat bij die 'selectie' niet om de kwaliteiten maar om de commercie. Het zou merkwaardig zijn als finales van sportwedstrijden ook zo tot stand kwamen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat niet zou gebeuren was er allang geen songfestival meer. Dat is gewoon de consequentie van het feit dat dat soort dingen enorm veel geld kosten oom te organiseren.
Computoon
11 jaar geleden
Die kans zit erin. Ik vraag me af of de belangstelling voor dat evenement écht zo groot is of dat het georganiseerd wordt omdat er ooit eens mee begonnen is en niemand ermee durft te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk gebeurd dat ook al in de sportwereld. Neem nu het wielrennen. Om aan de grote koersen mee te mogen doen, moet de ploeg over een zg. A-status beschikken (pro tour of zoiets). Wielrenners verdienen per jaar punten voor hun prestaties en de teams die de meeste renners met veel punten kopen, halen zodoende die zg. A-status. Als bv. meervoudig tourwinnaar Alberto Contador de enige is binnen zijn team met punten en de andere renners hebben geen puntenklassering, dan is de kans groot dat hij gewoon niet mee mag doen aan de grote wedstrijden, omdat zijn team niet over voldoende punten beschikt voor de A-status. Dus ook hier weer een typisch voorbeeld van commercie wat weinig met sport te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de sport heb je bedrijven die sponsoren, dat doen ze hier niet. En inderdaad als die vijf niet betalen is er gewoon geen songfestival. Overigens kon vroeger altijd iedereen mee doen, dat gaat gewoon niet meer doordat dat voormalig oostblok zo versplintert is en je gewoon veel meer landen hebt gekregen.
idd de grootste geldschuivers
en dan Turkije met het Golden Ticket omdat ze daar zo dol zijn op sms 'en, levert ook genoeg op op de finaledag.