wat zijn de verschillen tussen een synthesizer, elektrische piano en keyboard?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (3)

Een Piano is gemaakt voor een soort toon, "Piano" een keyboard is een muziek instrument met meerdere tonen, zoals Gitaar, Trompet, Bass en vele meer. Een synthesizer is gemaakt om soundtracks te maken of een loop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste synthesizer werd gebouwd in 1964 door Robert Moog. Door het gebruik van voltage controlled oscillators en amplifiers, en geïntegreerde schakelingen voor de klankopwekking konden op een zeer flexibele wijze compleet nieuwe sounds samengesteld worden (vandaar ook de naam "synthesizer"). De volgende doorbraak kwam met de digitale techniek, waardoor er nieuwe synthesetechnieken mogelijk werden, de stemming stabieler was, en klanken opgeslagen konden worden (programmeerbaar).

Op zich was de piano al een manier om een klavecimbel harder te laten klinken. Maar om nóg harder te klinken, bijvoorbeeld om kans te maken tegen een drumstel, moest de piano elektronisch worden. Bovendien werd hij zo eenvoudiger te transporteren. De "Fender Rhodes" met een soort klokkenspelgeluid werd klankbepalend voor veel pop- en jazzmuziek in de jaren 1965-1975. De Wurlitzer piano had ook een typische eigen klank. Midden jaren zeventig kwamen er als echte vleugels klinkende grand piano's, voorzien van ingebouwde piëzo-elementen om het geluid van de snaren op te nemen.

Wat we tegenwoordig een "keyboard" noemen begon rond 1970 als een elektrisch orgel met ingebouwde ritmebox. Door het beschikbaar komen van digitale elektronica werd dit op zeker moment een complete begeleidingsautomaat, die door met één vinger een toets in te drukken een complete drum, bas en akkoordenpartij speelt. Later werden de keyboards steeds compacter, tot en met de huidige modellen die je op tafel kunt leggen. Om de uitgebreide moderne professionele keyboards te bedienen heb je bijna een vliegbrevet nodig, zóveel knoppen en displays zitten er op.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het verschil niet de geschiedenis.
Een synthesizer is een apparaat om klanken mee te bouwen en/of aan te passen. Er is nogal wat wildgroei aan synthesemethodes en -implementaties.

Een keyboard is meer een apparaat voor consumenten of schnabbelaars die gewoon zonder gedoe een potje willen spelen op een podium. De wat grotere bands zullen eerder met echte synths werken.

Een synth heeft doorgaans alleen maar klanken, voorgeprogrammeerd door de fabriek dan wel gemaakt door de/een bespeler. Een keyboard heeft voorgeprogrammeerde klanken en een begeleidingssectie. Kortom, met een keyboard kun je complete liedjes spelen, met een synthezier bespeel je - per keer - hooguit een onderdeel van een liedje. In veel gevallen kun je met een keyboard niet je klanken vanaf de grond opbouwen, hooguit met hele dure modellen. Een synthesizer kan zich specialiseren in een specifieke klank of synthesemethode. Een keyboard is doorgaans een all-round ding waar alle gangbare instrumenten in zullen zitten. Een synthesizer is meer 'dedicated' dus en kan meer resources besteden aan de klankkwaliteit. Een keyboard moet met hetzelfde budget meer klanken voortbrengen (inclusief debiele zooi zoals gunshots, bird tweets en een random Bulgaar die hard 'Uhh!' roept), waardoor deze klanken doorgaans een stuk goedkoper klinken. En ja, professionele studio's kijken zeer diep neer op consumentenkeyboards, je hebt er in een prof.omgeving gewoon geen zak aan. :)

Op commerciële cd's hoor je vrijwel nooit keyboards.

Een elektrisch piano gebruikte vandaag de dag, voor de klankopwekking sample-playback of physical modelling. In principe kan een goede synthesizer (en een computer met de juiste software zeer zeker) dit ook. Alleen is een synthesizer een ding met lampjes, knopjes, displays, je moet 't leren bedienen, en vooral: 't is voor een gemiddelde burgerlul een ding dat totaal niet in hun eikenhouten interieur past. Een "digitaal" piano ziet er daarom ook veel meer uit als een meubelstuk. Dat is ook waar je voor betaalt, de klanktechniek is doorgaans niet eens zo heel bijzonder; een moderne GSM heeft meestal meer capaciteit dan zo'n digitaal piano. Technisch gezien levert een netbook van 250 euro met software van +/- 150 euro een (veel) betere pianoklank dan een regulier digitaal piano van 4x die prijs. Maar ja.. 't is geen meubelstuk, bovendien moet je dan ook nog gewogen toetsen en een lepelpedaal hebben voor de echte piano-feeling.

Een grove indeling:

Huiskamer/pianoles: digi.piano
Studio: synth
Henk & Ingrid: keyboard
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wie zijn henk en ingrid xD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die geen studio hebben en ook niet (klassiek) pianospelen.. ^^ Als je louter liedjes wilt spelen, en je verwachtingen niet professioneel zijn kun je prima voor een keyboard kiezen.