Zijn er oefeningen op internet te vinden om de buikademhaling te bevorderen ?

Ik zit sinds kort weer op zangles en ik kom er nu achter dat ik niet goed adem, ik kan niet volledig inademen omdat mijn buik niet boller kan, het doet zelfspijn, kan het te maken hebben met mijn (getrainde) buikspieren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Pieter2011
11 jaar geleden
De makkelijkste oefening (die altijd werkt): ga op een rechte stoel zitten met je benen in een hoek van 90 graden. Sal je handen om je gezicht en zet je ellebogen net iets vóór je knieën. Ze moeten dus een beetje voor je knieën uitsteken. Als je in deze positie zit, is het bijna onmogelijk om niet via je buik te ademen. Ik kon zo gauw geen plaatje op internet vinden, maar ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen

Oefening 1- buikademhaling
Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen.

1. Sluit je ogen.
2. Leg je handen op je buik; zo kun je goed voelen hoe je buik op en neer gaat.
3. Adem in door je buik uit te zetten.
4. Adem uit en voel met je handen dat je buik weer platter wordt.
5. Adem in en tel in gedachten.
6. Adem uit, en tel in gedachten even ver als bij het inademen.
7. Neem een pauze die even lang duurt als het in- of uitademen; tel in gedachten.

Richt je aandacht op je ademhaling. Voel het ritme van in- en uitademen.
Voel hoe elke ademhaling je van binnen een gevoel van warmte en ruimte geeft.

Terwijl je zo ligt te ademen raak je steeds verder ontspannen. Voel wat er in je lichaam gebeurt. Richt je aandacht achtereenvolgens op alle lichaamsdelen. Registreer hoe jouw lichaam voelt als het ontspant. Misschien is het zwaar, loom of warm, of misschien juist licht en zwevend. Als je het ontspannen gevoel eenmaal kent, kun je het makkelijker

In de links staan meerdere oefeningen. Dit is een van de weinige die je kunt doen.

Veel fysioterapeuten kunnen je helpen met deze oefeningen.
Vooral dat je ook zegt dat je pijn hebt met het oefenen zou ik eigenlijk niet op eigen houtje beginnen.
Als je bij de fysio begint geven ze wel huiswerk mee.