kan je beter oordopjes of een koptelefoon gebruiken als je muziek mixt?

als ik muziek opneem gebruik ik meestal mijn koptelefoon om te mixen, maar als ik dan luister met oordopjes zijn de achtergrond stemmen ineens meer op de voorgrond enzo en als ik het met boxen lusiter klinkt het ook weer heel anders.

ik bedoel dus echt muziek opnemen, geen remix of mash ups maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (4)

Echte profis hebben altijd een koptelefoon. Deze heeft meer klankkast dan oordopjes en dus kan de muziek zich "rijker" verspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste muzikanten willen hun muziek natuurlijk op z'n mooist opnemen/mixen/masteren...
Om dit te ervaren is het dus het logischst via een goede koptelefoon ( behoorlijk verschil tussen een koptelefoon en een goede koptelefoon) of goede studio speakers af te mixen/ op te nemen / te masteren. Het feit dat je muziek via oordopjes( deze zijn er uiteraard ook in hele goede kwaliteit) of je boxjes bagger klinkt, ligt niet aan de muziek(als je het goed hebt gemixt) maar aan je boxen of oordopjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mixen wordt over verschillende media gedaan.
Speakers (als het kan verschillende) Hoofdtelefoon en ja zelfs oordopjes.
Er zal ALTIJD verschil zijn. Dat is inherent aan de media waarover je afspeelt.
Speakers staan verder van je af en je "hoort" dus ook de acoustic van de ruimte. (Wat je niet hoort met Hoofdtelefoon en oordopjes.)
De "kunst" van mizen is dat het "goed" klink ongeacht de media.

Toegevoegd na 1 minuut:
mizen is mixen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
muziek mixen doe je het best op een zogenaamde NUL koptelefoon en versterker, maar deze zijn uiterst professioneel en duur. Alle frequenties tussen 15 Hz en 22 KHz zullen in zo'n koptelefoon bij hetzelfde vermogen even hard klinken. Klinkt het dan goed dan zal het over een high-end muziek installatie ook erg goed klinken. Op een goedkopere installatie kan het dan zijn dat het helemaal niet klinkt. Oordopjes zijn totaal af te raden om mee te mixen, de frequenties worden daarop heel grillig weergegeven en is ook erg afhankelijk hoe ver en strak ze in je oren zitten.