Zijn noten over de hele wereld hetzelfde?

Dus is een c3 in nederland in amerika ook zo?
Of is een c3 voor hun een c4 (ik zeg maar wat hoor)

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de Nederlandse(europese) en amerikaanse notering.

Toegevoegd na 3 uur:
Oké ik zal iets specifieker zijn,

Als iemand in amerika een c4 ZINGT is dat dan even hoog als een.Nederlandse c4 of noemen wij een amerikaanse c4 een f3.
Alle noten die ik nu noem zijn willekeurig om aan te geven wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn overal hetzelfde, de zelfde hoogte (of laagte) en worden overal in dezelfde toon gezongen of gespeeld. Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik heb het dan alleen over 'Westerse Muziek', niet aziatische muziek o.i.d..

Antwoorden (5)

De "bolletjes" op notenpapier zijn universeel. De benaming van de noten kan verschillen. Zo is de "g" een "h" in het Frans en zo zijn er nog wel meer verschillen in de verschillende talen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Europese benaming is het zelfde, alleen in Duitland
is een B een H.
deze noten worden meestal horizontaal genoteerd,
mits je meerdere noten onder elkaar moet noteren.

Er is ook nog een andere notatie van de noten n.l. het
Klavarskribo, daar worden de noten meer horizontaal
genoteerd, je bent dan wel gebonden aan muziek welke
is genoteerd in 't klavarskribo. Het notenschrift welke wij
hanteren is dan ook totaal anders.

Toegevoegd na 3 minuten:
de noten in 't klavarskribo worden niet horizontaal
genoteerd, maar VERTICAAL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was even verrast over die 'C3 of C4', ik dacht wat krijgen we nou ?!

De muziek op papier met de 5 lijnen zijn overal hetzelfde en hebben de eerste 7 letters van het alfabet, behalve in landen waar ze de G niet kunnen uitspreken (tenminste, ik denk dat dat de reden is). Deze 5 lijnen heten 'muziekbalken'. Voor piano zijn er over het algemeen twee, 1 voor de rechterhand, en 1 voor de linkerhand. Ze zijn herkenbaar aan de eerste tekens aan de linker kant, die voor de rechterhand heeft de 'G' sleutel, die voor de linkerhand heeft een 'bas' sleutel.

Er is ook muziek geschreven voor 4 handen (quatre mains)en dan zijn er 4 balken, voor iedere persoon 2.

Behalve de 5 lijnen is er inderdaad klavarskribo, maar er is ook tablatuur, dat is muziek op papier voor snaarinstrumenten als gitaar en banjo. Voor een gitaar zijn er dan 6 lijnen want er zijn 6 snaren, voor een banjo zijn er 5 lijnen want er zijn 5 snaren op een banjo, alhoewel er ook 4-snarige banjos zijn maar voor die is er weinig tablatuur, de 4-snarige banjo is wat ouder.

In het Nederlands worden verhoogde of verlaagde noten respectievelijk aangeduid als 'G-kruis' of 'G-mol'.
Uiteraard zijn de namen voor noten in iedere taal anders omdat de letters anders worden uitgesproken, en de woorden voor een 'hoge' of 'lage' G zijn anders dan in het Nederlands.

Als je een instrument gaan leren dan wens ik je veel plezier en succes!

PS - soms zijn de verschillende methoden gemengd op papier, bijv. wanneer de muziek voor een piano EN een gitaar is. Dan staan er twee verschillende soorten op de zelfde bladmuziek bladen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil nog wel wat toevoegen. Het klopt dat de noten de mooie namen a-b-c-d-e-f-g hebben. Dit is vrij universeel. Er zijn uiteraard uitzonderingen (waarom ook niet), maar deze zijn al beschreven.
Nu wil ik wel benadrukken dat in deze uitzondering het nooit voor kan komen dat een c ineens een b is. De benoeming met letters kunnen iets afwijken, maar niet door elkaar gegooit worden.
De cijfers die jij bedoeld zijn octaven, en deze zijn universeel. C1 blijft C1. Een B2 kan hooguit een H2 worden. Maar zal niet veranderen. Verder veranderd er niets, niet op papier, en ook niet in het gehoor.

Let wel, ik heb het over westerse muziek met gelijkzwevende stemming. Wereldmuziek is toch een vakje apart.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ok er nog een definitie er tegenaan te gooien. Al onze muziek is gelijkzwevend genoemd, omdat de onderlinge afstand tussen de noten gelijkblijven in een logaritmische schaal (cent). Om dit makkelijk te benaderen is A4 is altijd 440 Hz, en A5 880hz. Per octaaf verdubbeld dit.
Je kunt je laten verwarren door het internet, dat ontzettend veel methode geeft voor A=440. Maar je kunt uitgaan voor dat voor een computer is vastgelegd. En dat is gebaseerd op A4. Dit is universeel wel goed.

Voor instrumenten met een minder klankbereik wil de A wel eens verspringen, maar dat zie je alleen op internet op qua getal nog wel eens verspringen. Bij een viool kan het gebeuren dat bij A4 A0 wordt aangeduid. Ik zie dit meer als een verschil in opvatting. En je komt het haast nooit tegen.

Toegevoegd na 2 uur:
Sorry voor de gekke zinsbouw in de laatste alinea, ik wil nog wel eens knippen plakken in mijn eigen tekst. Dat gaat soms wat raar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de moderne muziekstukken zijn de noten over de hele wereld hetzelfde. Maar, als het over barokmuziek gaat, dan is het mogelijk dat er op instrumenten uit de barok wordt gespeeld. En dan is de A een andere A dan die van moderne instrumenten. Die is dan ongeveer een kwart toon lager. Per seconde 415 trillingen, in plaats van 440. Er staan in veel oude kerken ook orgels met barokstemming. Daar kun je niet door begeleid worden als je een modern instrument speelt. Voor het zingen is het wel handig, want dan hoef je minder hoog te kunnen. Maar wat betreft de vergelijking tussen Nederland en Amerika staan in beide landen de barokinstrumenten wel in dezelfde stemming.
Amadea