Kan een toonladder zowel gevormd worden met kruisen als mollen? Of wordt dit niet gedaan?

Want de halve tonen moeten op de juiste plaats zitten en volgens mij kan dat meestal op twee manieren. Maar klopt dat ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Jawel hoor, je mag knutselen met mollen en kruisen zoveel je wilt. Als je per se de toonladder van D majeur, niet wilt noteren met een fis en een cis, en daar een ges en een des (met mollen dus) wilt schrijven, dan klinkt ie op de piano precies hetzelfde. Qua klank blijft het D-majeur.

Maar er is ook nog iets anders dan klank alleen. Een toonladder staat in een bepaalde toonsoort, en die toonsoort heeft een bepaald aantal voortekens. D-majeur heeft 2 kruisen, en zodra je het anders gaat noteren, dan is ieder verband weg, of de logica zoek. Niemand begrijpt er dan nog wat van, alleen jijzelf. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Knap antwoord op zo'n vage vraag. +4U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, eerlijkgezegd moest ik ook een klein beetje gokken wat de vraagsteller precies bedoelde....
Nu alleen maar hopen dat ik goed gegokt heb, en hij iets aan het antwoord heeft. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik inderdaad ;-) Sorry voor de onduidelijkheid. Kun je me dan zeggen wat gangbare voortekens zijn per toonladder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, had ik toch goed gegokt :-) Je kunt hier eigenlijk niet spreken van "gangbaar". Het is gewoon een regel die hoort bij de muziektheorie. Hier wat meer uitleg. Sommige links hebben ook ezelsbruggetjes, maar daar zie ik zelf niet zoveel in. Het nadeel van een ezelsbruggetje is, dat je het wel weet, maar mogelijk niet snapt. 3e link met de kwintencirkel (zie het plaatje) lijkt mij de beste manier om het te leren. En als je veel met muziek bezig bent, en veel speelt, leer je het helemaal vanzelf, omdat je het steeds weer tegenkomt. http://www.ezelsbrug.nl/muziek/
http://muziek-en-film.infonu.nl/diversen/27866-de-kruisen-en-mollen-van-de-majeur-toonladder.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt! + en beste antwoord ;-)