wie kan mij simpel uitleggen: grote TERTS en kleine TERTS? Voor de hele toonladder aub

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
19.6K

Antwoorden (3)

Ik heb zelf muziek als eindexamenvak gehad en was altijd erg slecht ik theorie. Ik denk dat ik het wel in makkelijke termen kan uitleggen, simpel omdat ik de moeilijke termen zelf ook niet ken.

Wat voor mij helpt is een piano te tekenen. Tussen elke toets zit een halve toonsafstand, als je de zwarte toetsen meetelt. Als je dus van de c naar de d gaat zit daar 2 keer een halve toonsafstand tussen. (want zwarte toets). Tussen de e en de f zit maar 1 halve toonsafstand tussen (want geen zwarte toets).
Een kleine terts is bijv van de a naar de c (1,5 toonsafstand. Je begint bij a, dan bes (0,5), B (1), C (1,5)).
Een grote terts is bijv van de c naar de e (2 toonsafstand. Je begint bij c- dan cis (0,5), d (1), dis (1,5) , e (2)).

Wat bij mij dus altijd hielp was het aantal halve toonsafstanden te tellen.

Je zou ook hier nog even kunnen http://nl.wikipedia.org/wiki/Interval_(muziek)

Toegevoegd na 3 minuten:
'Slecht ik theorie' moet natuurlijk 'Slecht IN theorie' zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus:
Kleine terts: anderhalve toonsafstand (zoals de eerste twee noten van Greensleeves)
Grote terts: 2 hele (of 4 halve) toonsafstanden (zoals in het nummer ER IS (een kindeke))

Nu kan je het voor de hele toonladder zelf wel uitvogelen denk ik :)

Toegevoegd na 12 minuten:
Ah ging het om de grote en kleine terts toonladder. Dat had ik niet helemaal begrepen. In dat geval klopt het antwoord van degene onder mij beter ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een toonladder is een reeks tonen die de grondslag vormt van een muziekstuk. De grondtoon is de basistoon. Met deze toon begin je te spelen. Eerst de grondtoon en dan een reeks tonen naar boven, tot je de grondtoon weer bereikt, maar dan een octaaf hoger.
Nou is het belangrijk welke stapjes je neemt als je de reeks tonen speelt. Er zijn twee soorten stapjes: de hele en de halve toonsafstand. De hele toonsafstand heet ook wel "grote sekunde" en de halve heet "kleine sekunde". Op een toetsenbord van een piano of een keyboard kan je het makkelijkst zien of een stapje een hele of een halve toonsafstand is. Als je alle toetsen achter elkaar van beneden naar boven speelt, de witte en de zwarte, speel je allemaal halve toonsafstanden. Om de hele toonsafstanden te krijgen moet je er juist telkens één overslaan. Het maakt niks uit of de toets die je overslaat een witte of een zwarte is.

In een grote terts toonladder is de volgorde van de afstanden altijd: heel-heel-half-heel-heel-heel-half.
Als je de tonen die je krijgt door deze volgorde van stapjes te nemen achter elkaar speelt, hoor je vanzelf de eerste toon als de grondtoon van de grote terts toonladder, ook wel majeur genoemd. Bijvoorbeeld C-D-E-F-G-A-B-C. Er zitten halve toonsafstanden tussen de E en de F, en tussen de B en de C.
In een kleine terts toonladder is de volgorde van de afstanden: heel-half-heel-heel-half-heel-heel. Zo'n toonladder klinkt droevig, en wordt ook wel mineur genoemd. Bijvoorbeeld a-b-c-d-e-f-g-a.
Amadea
12 jaar geleden
Als je een akkoord speelt kan dat met grote terts (majeur-akkoord), of kleine terts (mineur-akoord). Bijvoorbeeld het C-majeur akkoord is C-E-G-D, een mineur akkoord bestaat uit: C-Es-G-C.
Elk ander akkoord heeft dezelfde zetting (D-Fis-A-D, resp. D-F-A-D, enz)