Wat is het verschil tussen een vierkwartsmaat en een driekwartsmaat?

De titel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
12.6K

Het beste antwoord

Het aantal tellen in de maat.
Een vierkwartsmaat heeft vier tellen in de maat: de meeste popmuziek heeft vierkwartsmaten.
Een driekwartsmaat heeft dus drie tellen in de maat: een wals (123, 123) is een typisch voorbeeld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt ik hier erg veel aan!
Edraket
12 jaar geleden
Waarom spreekt men bij een wals van kwarts (4) als men maar tot drie telt?
Men kan dan beter spreken van een drie-terts-maat lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar heeft het niets mee te maken. In een driekwartsmaat passen drie tonen van een kwart, vandaar de naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Bij een vierkwartsmaat valt er een nadruk eens in de vier tellen. Daartussenin valt een wat kleinere nadruk.
Bij driekwartsmaat is er een nadruk eens in de drie tellen.
Bij het dansen op die muziek zul je meestal figuren dansen die uit vier, dan wel drie stappen bestaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reggae is vierkwartsmaat met de accenten op 2 en 4 (afterbeat)
Een vierkwartsmaat bestaat uit 4 tellen waarin per regel de eerste tel het hoofdaccent krijgt en de 3de tel het nevenaccent, zoals in het woord "paardebloemen" [paar - de - bloe - men].

Een driekwartsmaat bestaat uit 3 tellen waarin per regel de eerste tel de nadruk krijgt.

Beide zogeheten maatsoorten geven de kadans aan in de muziek. Zonder deze kadans zou muziek eigenlijk heel statisch en robotachtig klinken.