Hoe 'groot' of wat is een 3/4 gitaar ?

Mijn dochter wil voor haar verjaardag graag een gitaar (en leren spelen natuurlijk), en nu lijkt het me wel zo praktisch om eerst met een goedkoop tweedehandsje te kijken of die wens echt serieus is.

Nu is het maar een klein wijffie met kleine handjes (maar geen kind meer), en ik heb onder andere een advertentie gezien voor een 3/4 gitaar.

Daar ben ik even op gaan googelen, en kom vervolgens naar de 4/4 en de 3/4 ook de 7/8 en de 1/2 gitaar tegen, maar GEEN informatie over wat dat inhoudt

Zijn het kleinere gitaren inderdaad, of slaan die nummers heel ergens anders op ? En zou 3/4 dan een goede maat zijn voor een kleine jongedame ? Hoe bepaal je dat eventueel ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
30.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, kijk eens op www.music.megastore.nl daar staan diverse gitaarmaten en prijzen vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik kon op dat soort sites de reden . indicatie . verschillen tussen al die gitaren niet vinden.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
als de handen niet zo groot zijn van je kind adviseren wij om een 1/2 te nemen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
als de handen niet zo groot zijn van je kind adviseren wij om een 1/2 te nemen

Het beste antwoord

Ik heb jaren ervaring met een aantal verschillende gitaren en desondanks had ik deze aanduiding nog niet eerder gehoord voor gitaren.

Voor violen geldt echter hetzelfde en het blijkt dus inderdaad om de afmeting van de gitaar te gaan. Exacte maten kan ik je niet geven.

Ik weet natuurlijk de leeftijd van je dochter niet, maar als ze serieus is met dit onderwerp (de vraag is dan vaak hoe lang het interessant blijft) dan is het misschien toch het overwegen waard om een full-size model aan te schaffen. Het lijkt me ook dat de beter geoutilleerde muziekwinkel ten eerste over de mogelijkheid beschikt om een aantal instrumenten 'uit te proberen' om te kijken hoe het voelt en of de maat bij haar past. Ten tweede zal zo'n winkel naar ik aanneem over het algemeen ook tweedehands instrumenten verkopen of goedkopere studiemodellen. DIe laatste worden bijvoorbeeld van goedkopere materialen (triplex of zo) gemaakt bij Spaanse gitaren.

Toegevoegd na 54 minuten:
Sizes

De moderne klassieke (spaanse) gitaar heeft een klankkast van rond de 65 centimeter en een totale lengte van om en de nabij 1 meter. Althans dat wordt beweerd op de onderstaande Engelstalige wikipediasite, ik heb mijn twijfels bij die totale lengte.

Belangrijker is wat ik duidelijk probeerde te maken en wat Pieker hieronder ook zegt is dat ze het instrument uitprobeert, het moet bij je passen en goed voelen namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb dit tabelletje gevonden:

Age Size
up to 6 years old 1/4 size
6- 8 years old 1/2 size
9 - 11 years old 3/4 size
12+ and adult Full size (4/4)

Helpt dat?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk het wel ; dan is het dus inderdaad een net iets kleinere gitaar, en ik denk voor haar nog wel geschikt. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
3/4 gaat indd over de maat, 3/4de van welke maat weet ik eigenlijk ook niet. 3/4 is een gangbare beginnersmaat ookwel voor volwassenen omdat de hals van nylonsnarige gitaren een stuk breder is dan van staalsnarige gitaren en en een driekwart model ook fijner kan spelen qua grote. ik zou je adviseren een gitaarwinkel op te zoeken en gewoon is wat modellen te bekijken. feedback (rotterdam, apeldoorn & utrecht) is een grote muziekzaak. de goedkoopste gitaar die ik nieuw kon vinden is een stagg van ruim 55 euro. uit ervaring weet ik alleen dat stagg niet echt zijn geld waard is. dus dan zou een 2de hands misschien een betere optie zijn indd.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5741.html

http://www.feedback.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speel zelf al mijn hele leven gitaar en ken deze uitdrukkingen wel maar wil niet alles zeggen. Uiteindelijk is een 3/4 gitaar bedoeld voor een kind van een bepaalde lengte.
Toch afhankelijk van het kind zelf en hoe de verhoudingen fysiek zijn.
En het beste kun je dat toch ontdekken door de persoon in kwestie de gitaar te laten vasthouden.
Een gitaar moet bij je passen, gevoelsmatig en fysiek.
Het beste kun je daarvoor toch naar gespecialiseerde muziek winkel gaan, die de gitaar aanmeten. Veel muziekwinkels verkopen secondhand en zijn redelijk geprijsd. Maar ik ben met je eens, je weet niet zeker hoelang deze interesse zal duren. Allevier mijn kids toonde interesse en eentje speelt nu nog afentoe gitaar, dus ......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn oudste zoon gitaar ging spelen was hij zeven jaar oud. Wij hebben toen een 3/4 gitaar via de muziekschool gehuurd. Als tijdelijke oplossing was dit prima, maar binnen de kortste keren was mijn zoon klaar met deze kleinere gitaar. Hij werd na een half jaar 8 en heeft toen een 'gewone' gitaar gekregen.
Hij voelde heel goed dat hij op een kleinere gitaar speelde en vond dit zelf niet prettig. Bij mijn jongste zoon, die ook gitaar ging spelen, hebben we die stap overgeslagen.

Mijn advies is: Doe het niet. Koop een gewone gitaar. In het begin lijkt zo'n grote gitaar wat onhandig, maar dat went snel.

Ik weet uiteraard niet hoe oud jouw dochter is, maar zijn zoon was destijds een klein tenger ventje van nog geen acht. Na een half jaar was hij klaar met zijn 3/4 gitaar. De gitaar kon je huren, maar bij een gitaar hoort ook een passende gitaarhoes. Die moesten we zelf aanschaffen. We hebben toen een kleine gewone gitaarhoes gekocht in de hoop dat die ooit passend zou zijn voor de grotere opvolger van de eerste gitaar. (Dit was natuurlijk niet het geval).

Als je dochter heel erg jong is, kun je deze 3/4/ overwegen, anders kun je echt beter voor een gewone gitaar kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks het feit dat ik zelf muzikante ben, ken ik de maten voor een gitaar niet.
Mijn jongste dochter (7) speelt sinds dit jaar viool, ik heb hiervoor een viool voor haar gehuurd bij een grote muziekzaak hier in de buurt, en een klein model wat daar speciaal is aangemeten aan haar lengte. Het spelen van een instrument is leuk, maar het zal alleen frustratie opleveren als het instrument eigenlijk te groot is voor de persoon in kwestie. Daarom beginnen de meeste muzieklessen vanaf ongeveer 8 à 9 jaar.
Mijn kinderen bespelen alledrie een instrument, en alleen de jongste is zo vroeg begonnen, omdat ons dat met de viool werd aangeraden. De oudste heeft een eigen instrument, maar pas na 2 jaar, nadat we zeker wisten dat het serieus was. De middelste heeft ook nog een instrument in bruikleen, maar dat is een hele goede.
Ik zou je daarom willen aanraden om je verder te laten informeren bij een muziekwinkel en eventueel een muziekschool of gitaarleraar. Dan zou ze in het beginnen een kleinere gitaar kunnen huren, en als het dan goed gaat, en serieus blijkt te zijn, kun je altijd nog een echte (goede) gitaar kopen.
Geef haar dan als verjaardagscadeau een mooie (zelf gemaakte) bon voor muzieklessen met gebruik van gitaar en de belofte van een echte gitaar als ze dus volhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb tot nu toe nooit muziekles kunnen betalen, maar straks in duitsland verdrievoudigd de kinderbijslag en we wonen dan TEGENOVER een muziekschool. 1+1=2. Ze is dus al vrij oud om nog echt te beginnen (bijna 14), maar er erg op gebrand en wel redelijk muzikaal aangelegd. Zeker het proberen waard dus. Hele goeie tip ; eerst lenen of huren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet hoe oud ze was. Iemand van 14 heeft waarschijnlijk al wel een redelijk weloverwogen keuze gemaakt. Leuk, en muziek maken zeker stimuleren. Muziekles is inderdaad duur. Ik ben destijds zelfs meer uren gaan werken om alle muzieklessen te kunnen blijven bekostigen, omdat wij muziek heel erg belangrijk vinden (we bespelen alle 5 een instrument)
een 3/4 gitaar is een wat kleinere gitaar voor een wat kleiner persoon.
dat is wat makkelijker dan zon grote hals, om op te spelen, voor als je kleine armen hebt