Hoe kan een componist geld krijgen van Buma Stemra voor zijn gebruikte werken bij speciale gelegenheden/evenementen?

Ik bedoel dus:

Stel, een componist heeft een werk gecomponeerd en de auteursrechten laten registreren bij Buma Stemra.

Het werk betreft een .wav bestand.

Het zal één keer gedraaid worden tijdens bijvoorbeeld een house-party. Dit betekent dat het werk van die componist maar 2 minuutjes op die avond te horen is.

Hoe weet Buma dan dat het werk daar gedraaid wordt?

En hoe krijgt de componist er geld voor? Is dat per keer? Dat het gedraaid wordt bedoel ik.

Ik kon het op de site van Buma Stemra niet vinden. In ieder geval geen concreet antwoord.

Hier misschien muziekfanaten de het weten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een paar mensen die de financiën doen in een café waar bands optreden en waar ze ook muziek draaien en per zoveel vierkante meter moeten zij een bedrag betalen aan Buma Stemra. Hoe zij dit verdelen tussen de artiesten weet ik niet, wel van dat bedrag per zoveel vierkante meter. Dit weet ik van een jaar geleden, ik weet niet hoe dat nu is.

Het beste antwoord

Ten eerste weet Buma niet alles, dus er blijven ook veel schendingen van het auteursrecht onbestraft.

Ten tweede krijgt een componist er vaak geen geld voor, omdat Buma/Stemra een corrupte organisatie is.

Powned heeft een hele goede uitzending hierover gemaakt:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De theorie is hier, dat als er toevallig een vriendje van de componist op die houseparty rondloopt, of dat iemand van Bumu-Stemra via een aankondiging op b.v. internet ziet dat die muziek is gespeeld, de organisator van de houseparty een rekening toegestuurd krijgt.

Maar de praktijk zal anders zijn. Het gaat hier om 2 minuten, en ook om de vraag hoe groots dat evenement is. (lopen daar 30 partygangers rond, of 3000?) Buma-Stemra zou honderden mensen in dienst moeten hebben om dat allemaal te controleren, en de kosten om het te controleren zouden ook niet opwegen, tegen de inkomsten.

Buma-Stemra is er eigenlijk niet voor, om een paar Euro te gaan vangen voor een uiterst kort gebruik van een compositie op een houseparty. Je moet hier meer denken, aan winkels die iedere dag muziekbanden gebruiken als achtergrondmuziek, cafés met muziek, omroepen, filmmaatschappijen, documentairemakers, reclamespots, en concerten waar composities volledig worden gebruikt. Dat wordt vrij goed in de gaten gehouden.

De belastingdienst gaat je ook geen naheffing sturen, als je belastbaar inkomen 10 Euro hoger is, dan wat jij op je aanslag had opgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dank je wel. Zeer interessant.
Een paar jaar geleden op een groot house evenement met vele podiums, werden bij onze mengtafels door de BUMA harddisk recorders geplaatst die alles opnam.
en later door de computer werden geanalyseerd
En dat was voor de rechten verdeling