Wat zijn de grootste kenmerken van de muziekgerne: Grunge?

Voor een ckv opdracht. Ook de teksten mogen meetellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9.2K

Antwoorden (3)

Grunge is een naam voor Amerikaanse gitaarrock die in de late jaren tachtig ontstond in Seattle in de Verenigde Staten. Grunge kwam voort uit de noise rock en alternatieve rock en koppelt de strakke eenvoud van de punk en indierock aan het overstuurde gitaargeluid van de heavy metal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als muziekgenre heeft grunge voor veel verandering gezorgd. In een tijd waar veel hair-metal populair was (halverwege de jaren 80), was er behoefte aan iets mannelijkers: ruige mannen met ruige muziek. Het is dan ook niet zo netjes geschaafd als popmuziek. Dat komt door de harde gitaren en de manier van zingen erin. Als je grunge oppervlakkig bekijkt, zijn er de volgende instrumenten: gitaar, bas, drumstel en een zangstem. Een ander kenmerk zijn harde refreinen en zachte coupletten. Teksten hebben vaak een diepere betekenis, dieper dan de meeste mensen denken. Er zijn dan ook veel 'muziekhelden' ontstaan in die periode: Eddie Vedder (Pearl Jam), Chris Cornell (Soundgarden), Layne Staley (Alice in Chains) en natuurlijk Kurt Cobain (Nirvana). Deze 4 bands werden de grote 4 uit Seattle genoemd: 4 bands die qua muziekstijl en teksten bij elkaar passen, ook al vinden fans zelf dat er een enorm verschil tussen is. Na de dood van Kurt Cobain viel Nirvana weg. Nirvana was zo'n beetje de drager van de grunge, zij zorgden ervoor dat het populair werd bij de 'gewone' mens. Doordat Nirvana er niet meer was, viel de hele grunge stroming weg. Er waren wel bands die weer pure, rauwe muziek vol emotie wilden maken en die kwamen er ook. Een paar voorbeelden zijn Silverchair en Bush. Deze stroming wordt post-grunge genoemd.

Ook ontstond er een hele levensstijl bij grunge: ongeschoren kinnen, witte tshirts met overhemden en All Stars en Dr Martins.

Nog een paar grunge bands: Malfunkshun, L7, Hole, Smashing Pumpkins (beetje grunge), Everclear, Local H, Our Lady Peace, Screaming Trees, Mudhoney, Babes in Toyland. Ook een leuk feitje: de oud drummer van Nirvana, Dave Grohl, heeft nu een eigen band: The Foo Fighters. Op dit moment zijn ze voor 6 grammy's genomineerd en dat wil wel wat zeggen.

Als je hier geen goed cijfer voor moet hebben, weet ik het ook niet meer :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keiharde, logge gitaarrock met gekwelde vocalen, die eind jaren tachtig voortkomt uit punk en hardrock.
Ze ontstond in de late jaren 1980 in Seattle in de Verenigde Staten. Grunge koppelt de strakke eenvoud van de punk aan het typische gitaargeluid van de heavy metal.
Hoewel fans en bands er zich op voorstaan alternatief te zijn, is het in de jaren negentig de populairste vorm van rockmuziek.

Grunge ontstond in Seattle halverwege de jaren ‘80. De eerste golf van grungegroepen bestond uit groepen als The Melvins, Mudhoney, Green River en Soundgarden. Deze waren echter te hard om door te breken in de ‘mainstream’. De tweede golf, waarvan Nirvana en Pearl Jam de belangrijkste vertegenwoordigers waren, deed het beter, omdat ze een softere sound hadden.

Het hoogtepunt
Dankzij het commerciële succes van de groep Nirvana groeide grunge in de vroege jaren '90 uit tot een rage. Dit was voor een deel te danken aan de toestand die destijds in de platenindustrie heerste: traditionele inkomstenbronnen als Michael Jackson en Madonna vroegen destijds zulke astronomische voorschotten voor nieuwe albums dat de relatief lage investering in een aantal nieuwe grungebands voor platenmaatschappijen veel interessanter was. Zo kregen tientallen nieuwe acts de kans om door te breken.

Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden en Alice in Chains waren de belangrijkste vertegenwoordigers. Sub Pop was het bekendste platenlabel. Grunge liep een gevoelige klap op toen Kurt Cobain, de leadzanger van Nirvana zelfmoord pleegde. De andere groepen waren niet in staat om het genre haar populariteit te laten behouden. Alice in Chains lag met zichzelf in de knoop door drugsproblemen, Soundgarden door de drank en Pearl Jam bewoog zich steeds verder weg van de grunge.

Post-grunge
Post-grunge kwam al snel na het overlijden van Kurt Cobain op. Bands uit deze stroming hebben muzikaal gezien grote grunge-invloeden. Waar grunge geënt was op de alternatieve underground van de jaren '80, was post-grunge weer geïnspireerd door de mainstream grunge en had daardoor een minder brede sound. De eerste golf van post-grungegroepen werd aangevoerd door Bush, Candlebox en Matchbox 20.

Aan het begin van het nieuwe millennium volgde een tweede golf post-grungegroepen, die het genre weer enigszins uit het slop trokken. De belangrijkste vertegenwoordigers hiervan waren Creed, Nickelback en Puddle of Mudd, die verschillende singles in de hitlijsten kregen.

Op genoemde site staat nog een stuk over de mode.