Ik heb een muziekstuk in 3/8 maat, daarin heb ik binnen één maat 8 1/32 noten, ik wil er nog een kwintool met 5 1/32 noten in kwijt. Hoe doe ik dat?

Ik zit met een probleem en kom er zelf even niet uit. Ik ben bezig met het programma Finale (daarin kun je muziek op 'papier' zetten en zo terug beluisteren (op de computer dus)). Ik heb nu een 3/8 maat. Zoals in de vraag al staat heb ik binnen één maat al 8 1/32 noten staan, dat betekent dat er nog 4 1/32 bij kunnen, maar nu wil ik daar een kwintool van maken. Om het in te voeren in het programma finale moet je het als volgt aangeven: [het aantal noten (dus de keuze HOEVEEL noten) met welke WAARDE, bijvoorbeeld 1/32 noot] in een ruimte van [het aantal noten (dus weer de keuze HOEVEEL noten) met weer welke WAARDE, bijvoorbeeld 1/32 noot]. Hoe vul ik dit dan zo in, zodat ik 5 1/32 noten krijg in een waarde van 4 1/32 noten, want elke keer als ik het zo invul als nu, blijft er telkens nog een 1/64 noot over + nog de helft daarvan. Het is een hele specifieke vraag, maar ik snap er even helemaal niks meer van :(.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Ik ken het programma niet, maar in de online cursus die ik vond staat dat je gebruik moet maken van de "tuplet tool" in het programma.
Zie:
http://home.planet.nl/~ooije006/david/writings/Finale37boek.PDF
Zie ook antwoord op soorgelijke vraag op:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=2166
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je gaat op de plaats staan waar je de eerste noot van het kwintool wilt invoegen. Dan druk je op Ctrl+5; er verschijnt een 5 in het kadertje. Tik dan de ritmische waarde in, 1/32ᵉ dus. Voeg de noten van het kwintool in. Om er een duidelijk beeld van te krijgen klik je even buiten de partituur, dan wordt alles netjes gesorteerd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+