Letterlijk vertaald betekent "purple rain" uiteraard "paarse regen". Maar in het nummer van Prince gaat het natuurlijk niet om de letterlijke vertaling, het gaat om de "straatvertaling". Purple rain wordt in straattaal gebruikt om uit te drukken dat je wilt wegvluchten uit de realiteit, dat je weg wilt lopen van je verantwoordelijkheden. Een soort van "de makkelijke weg kiezen, geen gedoe."

Ik zou het nummer van Prince daarom als volgt interpreteren: In het nummer zingt hij over een vrouw tot wie hij zich aangetrokken voelt. Deze vrouw is echter "bezet" en daar wil hij geen misbruik van maken (blijkt uit de zin "Baby I could never steal you from another.") Zij wil de vriendschap met Prince beeindigen (blijkt uit de zin "It's such a shame our friendship had to end.") maar twijfelt of ze misschien toch voor de liefde met Prince moet gaan (blijkt uit de zin "You say you want a leader, but you can't seem to make up your mind."). Prince zegt dat hij hun vriendschap niet kapot wil maken en haar slechts in de purple rain zou willen zien. Kortom, hij zou graag even met haar weglopen uit de realiteit (weg van haar huidige vriend/partner) en weglopen van de verantwoordelijkheden (het feit dat ze een relatie heeft). Heel kort gezeg: hij wil haar - misschien slechts voor één nacht - zonder moeilijke gedoe er omheen en zonder een vaste relatie aan te gaan.

Alleen Prince zelf zal ooit kunnen aangeven of dit een juiste interpretatie is natuurlijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Mooi hoor, dank je wel voor het snelle antwoord

Andere antwoorden (2)

Het is ook de titel van de gelijknamige film en het verhaal kan je lezen op wikipedia.
"Het emotionele element heeft meerdere betekenissen; oppervlakkig gezien lijkt het een verontschuldiging voor het overstappen van de ene liefde naar een andere, op een dieper niveau lijkt het echter op een spirituele allegorie. Er is een theorie dat Purple Rain een metafoor voor hemel is, geïnspireerd op het overlijden van een vrouw op een operatietafel waarvan gezegd wordt dat het leven na de dood vol staat van vallende Purple Rain."
Volgens de pagina van wikipedia is er nog een andere uitleg. Daar wordt het begrip gebruikt voor de hemel en het verlangen naar een betere wereld (n.a.v. de beschrijving van een bijna dood ervaring en alles in die kleur zien.)
Daar gaat die film dus ook over.
Prince wil niet zo zijn en worden als zijn vader. Wordt zelf verliefd op een vrouw die in een groep zit en veel succes heeft. Apollonia 6 en hij heeft daar moeite mee. Hij is dus eigenlijk niet zoveel anders dan zijn vader en die vader doet een zelfmoordpoging. Het nummer "Purple Rain" draagt hij dan op aan zijn vader.

Ik heb de film gezien en het gaat meer om de muziek dan om het verhaal. Ik vind deze verklaring (hoop dat je het kan volgen) iets meer bij de betekenis van het hele nummer komen. Hoe de echte thuissituatie van Prince is, daar weet ik niets van. Wel dat hij een paar mooie nummers heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als we er van uit gaan dat ;
Purple rain eigenlijk betekend :
Wenen in de regen.
Jullie kennen dat wel ; Wenen in de regen, dan zie je niet dat ik ween.
De wangen worden nat maar de regen kan de oorzaak zijn.
Een zeer belangrijke en emotionele toestand.
Je kan wenen en men ziet het niet.
In vele liedjes is dit al bezongen. En in vele talen.
Ook denk ik dat dit lied zowel over zijn vader gaat als over een liefje
(Eventueel een fictief liefje)
Ik ben er bijna zeker van dat purple rain betekend : Wenen in de regen.

Velen en ik ook heb al eens geweend in de regen.
En dat dikwijls bij nachtlicht.
Groetjes,
Marc.D.