Wat te doen als de interviewer vrij lullig met je een interview doorloopt (radio)?

Wat is de situatie die mogelijk zich kan voordoen; ik heb vanaf morgen verschillende interviews staan bij verschillende regionale en nationale media over een nieuwe dienst die ik heb ontwikkeld, echter heb ik al eens eerder bij een kanaal een telefonisch interview gedaan over deze dienst waarbij ik opmerkte dat de interviewer nogal lacherig over het onderwerp deed en vooral overal grapjes van maakte, terwijl ik het heel serieus meen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan; meedoen met de radio, met als gevolg dat de luisteraar mij mogelijk niet meer serieus neemt, of wat "kill" blijven en zakelijk de vraag benaderen? Wat is jullie advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Niet met de interviewer in discussie gaan over de aard van het interview. Je maakt jezelf er alleen belachelijk mee.

De radioman zit er vooral voor zijn luisteraars. Hij zal het gesprek vooral een beetje luchtig willen houden. Jij wilt van alles vertellen, maar hij zal je regelmatig afkappen en met zijn vragen van de hak op de tak springen. Ook zal hij vooral de nadruk leggen op de aspecten die voor de luisteraars interessant zijn, ook al wil jij een andere richting op. Dat is irritant, maar het maakt allemaal niet uit, als de boodschap maar min of meer overkomt. Verlies niet uit het oog dat HIJ in het interview leidend is.

Blijf vriendelijk en zakelijk, antwoord in korte zinnen, weid niet teveel uit, gebruik spreektaal, vermijd jargon. Als je een goed verhaal hebt, zal de luisteraar je heus wel serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Goed antwoord. Nog één aanvulling: stem het verhaal zoveel mogelijk af op de doelgroep (in dit geval de luisteraar) en praat alsof je het "aan je schoonmoeder moet uitleggen".

Andere antwoorden (4)

Op de radio kan je meestal niet serieus ingaan op een onderwerp want de luisteraars moeten wel geboeid blijven. Doe dan maar gewoon mee met de DJ, een kil en zakelijk persoon komt minder goed over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het belangrijk is dat het een serieus interview moet worden om reden dat je het vooral belangrijk vind dat de luisteraar je serieus blijft nemen dan zou ik vooraf even met de interviewer bespreken dat hij het onderwerp toch wel serieus wil benaderen omdat dat belangrijk voor je is.

Zo niet dan zou ik bedanken voor het interview. Wil je het desondanks toch altijd laten doorgaan dan zou ik een beetje de middenweg zoeken. Dus een beetje met zijn grapjes meegaan, maar wel serieuze zakelijke antwoorden geven zodat de interviewer met de mond vol tanden komt te staan.

Succes ermee
12 jaar geleden
Gewoon rustig blijven. De dj zit er voor zichzelf en zijn publiek, jij om je dienst te spammen.
Om goede grappen lachen, om slechtte niet. Niet geïrriteerd raken door slechtte grappen. Als een grap echt slecht is dan ook benoemen (dodelijk voor de dj).
Stoïcijns je eigen verhaal blijven afsteken en flink je website spammen.
Proost en succes!

Toegevoegd na 4 uur:
Bedenk overigens goed dat je dienst vrij hilarisch overkomt, ook al is het serieus. Juist daardoor krijg je de exposure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit je medewerking verlenen aan 'live' interviews of gesprekjes. Inzage en toestemming vragen nadat gesprek is gemonteerd en 'uitzending klaar' is. Afluisteren en evt toestemming geven.

Indien toch live en vervelende opmerkingen? Verbinding verbreken. DJ moet zich dan een houding geven.

In antwoord op openingszin van pres. negeren en productnaam en website noemen.