kan me iemand wegwijs maken op de gitaarkam met de pentatonische toonladders? al die soorten, ik snap er niets van..

ik speel 3 jaar gitaar en kan al veel liedjes. ik heb een electrische gitaar gekocht en wil leren soleren. ik kan al een paar pentatonische toonladders maar ik snap niets van dat systeem..

bij de backing tracks staat in welke toonaard ik moet soleren (A,E,C,..) maar ik weet niet waar dat is. ik hoor het wel op gevoel maar is wil het systeem snappen.

ik wil heel de gitaarkam van buiten leren. alle licks, pentatonic scales, enz.

iemand tips? sites?

mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2K

Antwoorden (1)

In de bron heb ik een site gezet, waar je alle toonladders kan vinden. Als bijvoorbeeld een lied in A mineur staat, dan moet je bij Chords 'A' aanklikken en bij Scales 'Melodic Minor Descending'. Ook kan je een A pentatonische toonladder erop spelen: dat is zeg maar een soort basis toonladder die je op elk lied kan spelen. Dan zie je welke tonen je moet spelen op de frettenhals.

Het is een beetje lastig om zo uit te leggen hoe het allemaal in elkaar zit, het heeft allemaal met intervallen te maken en daarvoor moet je wel wat theorie hebben bestudeerd. Zoek eens wat rond op google of koop een muziektheorieboek, daar kom je veel verder mee.

Een toonladder heeft zoveel variaties, dat eigenlijk deze 4 de beste zijn om als eerste te leren: de pentatonische, de majeur, de mineur en de blues toonladder.