Wat zijn alle termen van een vormschema, zoals couplet, refrein enz..?

En hoe noem je dat stukje voor het refrein wat vaak hetzelfde is, maar het hoort niet bij het refrein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
27.1K

Antwoorden (1)

Dit zijn alle termen met uitleg, en je bedoelt de pre-chorus:

- Intro: het begin van een liedje, meestal alleen instrumentaal (geen zang). Het intro komt nergens anders in het liedje terug.
- Couplet: terugkerende strofe met steeds verschillende tekst.
- Pre-chorus: inleiding van het refrein. Komt niet in elke popsong voor. Wordt alleen gebruikt tussen couplet en refrein, maar gebruikt andere akkoorden en ritmes.
- Refrein: terugkerende strofe met telkens dezelfde tekst. Vaak komt in het refrein de titel van het liedje terug. Het refrein is het meest herkenbare en meezingbare deel van het lied.
- Bridge: afwijkend van de rest van het nummer, komt eenmalig voor tussen couplet en refrein. Kan instrumentaal of gezongen zijn.
- Interlude (tussenstuk): instrumentaal tussenstuk in een popsong, meestal gebaseerd op intro, couplet of refrein.
- Solo: solo van een bepaald instrument.
- Outro, slot of coda: er wordt naar het einde toe gezongen. Het tempo wordt langzamer of er wordt gebruik gemaakt van een fade out, de muziek sterft langzaam weg terwijl er wel wordt doorgespeeld.
Amadea
12 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
En hoe heet dan een laatste refrein dat iets anders is als de andere refreinen?
Amadea
6 jaar geleden
Dat noem je dan Coda, Outro of Slot. Want het is niet 't refrein dat meerdere keren herhaald is. Maar een afwijkend stukje muziek ter afsluiting.